Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 3 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 3 / edited by Maria Misiągiewicz
architektura, forma architektoniczna, sztuka, wyraz architektoniczny, racjonalizm, intuicja, kreacja
Abstrakt
The article is an attempt at outlining the relationships between rational and intuitive considerations in architectural design. This is associated with relationships between architecture and the arts in contemporary times. The new approach to broadly understood creation – unrestrained by the framework of classical and previously defined disciplines – makes greater creative freedom possible. New possibilities of shaping the architectural forms of buildings result from mutual relationships between architecture in its literal, current understanding and the broadly understood artistic disciplines with which architecture was previously not associated with. These changes are a new cause for the ongoing discussion about the role of rational and intuitive factors in the creative process of the production of a work of architecture. The author’s analysis of the work of one of the most outstanding contemporary architects shows the secrets of the architectural professional toolset and the role of the two seemingly opposing factors mentioned above.
Tekst jest próbą zarysowania związków pomiędzy przesłankami racjonalnymi i intuicyjnymi w projektowaniu architektury. Ma to związek z relacjami pomiędzy architekturą i sztuką w czasach współczesnych. Nowe podejście do kreacji szeroko pojętej i nieograniczonej w ramach klasycznych dotychczas definiowanych dziedzin umożliwia większą wolność twórczą. Powstają nowe możliwości kształtowania form architektonicznych obiektów wynikające z wzajemnych związków pomiędzy architekturą w jej dosłownym dotychczasowym pojęciu i dziedzinami sztuki szeroko pojętymi, których dotąd z architekturą tradycyjnie nie kojarzono. Zmiany te są nowym przyczynkiem do trwającej dyskusji na temat udziału czynników racjonalnych i intuicyjnych w procesie twórczym kreacji dzieła architektonicznego. Przeprowadzona na podstawie twórczości jednego z najwybitniejszych architektów czasów współczesnych analiza pokazuje tajniki warsztatu architektonicznego twórcy i rolę obu tych wydawałoby się przeciwstawnych czynników.