Architecture of EXPO pavilions – beauty or rationality?
Wariant tytułu
Architektura pawilonów wystaw Expo – piękno czy racjonalność?
Autor
Krotowski, Tomasz
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Opublikowane w
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 6 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 6 / edited by Tomasz Kozłowski
Strony
51-64
Język
angielski
ISBN
978-83-65991-11-9
Słowa kluczowe
world expositions, Expo, exposition pavilions, curtain wall, energy efficiency, resource-efficiency
The architecture of EXPO pavilions since the first Exhibition in 1851 has been of great interest. It resulted from the fact that the objects were experimental in the sense of aesthetics, materials and structural solutions. It is probably difficult to say how many projects were in the search for emotions and how many derived from pragmatism and rationality. Today, ephemeral pavilions are a reflection of design trends, for example, seeking for unique aesthetics. The leading solutions, apart from innovative materiality, focus on amazing the viewer. EXPO pavilions also designate directions in architecture design by implementing energy-saving solutions or lightweight materials. Exhibition objects are a living testimony of a diversity and a creative searches in architecture which do not limit to intuitive and aesthetic solutions, but also follow pragmatism and rationality.
Architektura pawilonów EXPO od czasu pierwszej wystawy w 1951 roku wzbudzała ogromne zainteresowanie. Wynikało to z faktu, że obiekty były z założenia eksperymentalne zarówno w sensie estetyki, konstrukcji, jak i rozwiązań materiałowych. Prawdopodobnie trudno dzisiaj stwierdzić, ile w projektach było poszukiwań emocjonalnych, a ile pragmatyzmu i racjonalności. Dziś efemeryczne pawilony są odzwierciedleniem tendencji projektowych, na przykład dążenia do niekonwencjonalności estetycznej. Dominują rozwiązania, których celem – poza innowacyjnością materii – jest zadziwienie widza. Pawilony EXPO wyznaczają także kierunki w projektowaniu przez poszukiwanie rozwiązań energooszczędnych lub lekkości materiałowej. Obiekty wystawowe są żywym świadectwem różnorodności poszukiwań twórczych w architekturze, nie ograniczają się do rozwiązań intuicyjnych i estetycznych, są również pragmatyczne i racjonalne.