Rational intuition in Swedish architecture – between the avant-garde and the revolution
Variant of the title
Racjonalna intuicja w szwedzkiej architekturze – między awangardą a rewolucją
Author
Wojtkun, Grzegorz
Release date
2018
Place of publication
Kraków
Publisher
Wydawnictwo PK
Published in
Defining the architectural space : rationalistic or intuitive way to architecture : monograph. Vol. 3 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : racjonalistyczna czy intuicyjna droga do architektury : monografia. Vol. 3 / edited by Maria Misiągiewicz
Pages
91-100
Language
English
ISBN
978-83-65991-08-9
Keywords
industrial art, Swedish functionalism, Swedish grace
In the 1920s, apart from two trends in European avant-garde architecture – purist and rationalist, there appeared the third one – functionalist, formulated in the environment of the Swedish avant-garde. All these trends were characterized by an industrial provenance, because they had been tightly bound up – “with the idea of an upturn in social existence, using industrial production”. However, the principles of Swedish functionalism and of the housing were different from those propagated at the international congresses of modern architecture. Moreover, the aesthetic advantages which arise from it were subjected to a social discussion. In this way the economic aspect of functionalist housing architecture was not an obstacle in the way of its intuitive creation – the frugality of means of arts expression and small range of colours became the synonym of progress and they achieved universal recognition in Sweden.
W latach 20. XX stulecia oprócz dwóch trendów w europejskiej architekturze awangardowej, purystycznej i racjonalistycznej, pojawił się trzeci – funkcjonalistyczny, sformułowany w środowisku szwedzkiej awangardy. Wszystkie te trendy charakteryzowała industrialna proweniencja, bowiem były one ściśle związane „z ideą poprawy społecznego bytu przy wykorzystaniu produkcji przemysłowej”. Jednak pryncypia szwedzkiego funkcjonalizmu i takiego mieszkalnictwa były odmienne od tych propagowanych na międzynarodowych kongresach architektury nowoczesnej. Ponadto wynikające z niego walory estetyczne zostały poddane społecznej dyskusji. W ten sposób utylitarność funkcjonalistycznej architektury nie stanęła na przeszkodzie intuicyjnego jej kreowania – oszczędność środków wyrazu plastycznego i niewielka gama barw stały się w Szwecji synonimem postępu i zyskały światowe uznanie.