W referacie odwołano się do inwestycji, która została zaniechana w połowie lat 80 XX wieku. Tą inwestycją była budowa przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linia CMK – Północ, którą oznaczono jako linia nr 5. Projekt nowej linii kolejowej porzucono z powodu kryzysu gospodarczego, który rozpoczął się pod koniec lat 70. Linia kolejowa nr 5 w swoim pierwotnym założeniu miała rozpocząć się w miejscowości Korytów, przed łukiem nad linią kolejową nr 1, czyli popularną Wiedenka. Następnie przez Wyszogród, Płock, Sierpc, Brodnicę, Jabłonowo Pomorskie zakładano wprowadzenie linii do Malborka. Następnie z Malborka planowano poprowadzić linię do Gdańska. W referacie przedstawiono historię linii kolejowej nr 5, podano powody budowy nowej linii kolejowej o podobnym przebiegu jak linia kolejowa nr 5 i podobnych parametrach geometrycznych jak linia kolejowa nr 4 (Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie). Oprócz powodów budowy nowego ciągu transportowego przedstawiono przebieg nowej linii kolejowej. Zaproponowano miejsca skrzyżowania nowej linii kolejowej z istniejącymi liniami kolejowymi. Następnie przedstawiono propozycje nowych łącznic, z których pociągi zjeżdżałyby na inne linie kolejowe. Zaproponowano połączenie z bardzo ważnymi liniami kolejowymi jak linia nr 9. Zaplanowano lokalizację nowych mostów na Wiśle oraz miejsce zakończenia nowej linii kolejowej. Na zakończenie przedstawiono skutki wybudowania nowego projektu kolejowego oraz jego wpływ na rozwój kolei i możliwości przewozu pasażerów oraz towarów.
The lecture appealed to the investment, which was abandoned in the mid – 1980s. The project of the new railway line was rejected due to the economic crisis that began in the late 1970s. This investment was the construction of the extension of the central railway line, the CMK – NORTH line, which was marked as line No. 5. The railway line No 5 in its original assumption was to begin in the town of Korytów, before the arch over the railway line no 1, a popular “Wiedeńka”. The next through Wyszogórd, Płock, Sierpc, Brodnicę, Jabłonowo Pomorskie a line was introduced to Malbork. Then from Malbork it was planned to lead the route to Gdańsk. The lecture presents the history of railway line no. 5, the reasons for building a new railway line with a similar course as a railway line no. 5 and similar geometric parameters as line no. 4 are given. In addition to the reasons for building a new transport route, the course of the railway line was presented. Crossroads of the new railway line with existing railway lines have been presented. Next, proposals for new railway switches from which the trains would travel to other railway line were presented. A connection with very important railway lines like line no. 9 was proposed. The location of new bridges on the Vistula and the end of the railway line has been planned. At the end the effects the construction of a new railway project and its impact on the development of the railways and passenger and goods transport are presented.