Przejazdy kolejowo-drogowe to miejsca najbardziej wrażliwe na niepożądane sytuacje zaistniałe w systemie transportu kolejowego w Polsce. Stanowią one ok. 33% wszystkich zdarzeń na polskiej sieci linii kolejowych. Kolejne 38% z nich to potrącenia osób i pojazdów poza przejazdami. Co roku w takich miejscach dochodzi do około 470 wypadków, w których ginie blisko 230 osób. Spośród wszystkich wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jako najczęstszą przyczynę podaje się nieprawidłowe zachowanie użytkowników dróg. Stanowią one bowiem ok. 95% przypadków.
W referacie przedstawiono i przeanalizowano dane statystyczne dotyczące zarówno wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, jak i tych związanych z przekraczaniem torów kolejowych w miejscach niedozwolonych w kilku ostatnich latach. Ponadto przeprowadzono ankietę internetową dotyczącą identyfikacji najczęstszych nieprawidłowych zachowań podczas pieszego poruszania się w obrębie przejazdów kolejowo-drogowych, znajomości przepisów przez kierowców oraz przechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych – na tzw. dzikich przejściach. Na podstawie ankiety wyciągnięto wnioski i przedstawiono zalecenia, jakie powinny zostać zastosowane w celu zmniejszenia ilości wypadków zarówno tych związanych z przejazdami, jak i ruchem pieszym w miejscach niedozwolonych.
Level crossing is the most responsive place at which most accidents take place in connection with railway transport. Around 33% of railroad accidents take place at level crossing. The other 38% is connected with going through railroad in inappropriate places. Every year in such a places it comes to around 470 accidents with around 230 fatalities. The main reason of it (95%) are inappropriate behaviour of road users.
The raport describes and analyses statistical data about accidents for few last years. It also discusses results of Internet survey made by an author and gives some conclusions and advices for future use.