Nowoczesne rozwiązania z zakresu infrastruktury tramwajowej na przykładzie Krakowa w świetle tramwajowych przepisów budowlanych
Wariant tytułu
Modern solutions in the fields of a tramway infrastructure by the example of Cracow in the light of tramway construction legislation
Autor
Rochel, Maciej
Data wydania
2019
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Koło Naukowe Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki
Opublikowane w
Współczesne problemy transportu : opracowanie monograficzne. T. 6, Infrastruktura transportu / pod redakcją Krystiana Baneta
Strony
48-62
Język
polski
ISBN
978-83-953673-6-6
Słowa kluczowe
infrastruktura, tramwaj, przepisy
infrastructure, tramway, regulations
Abstrakt
Projektowanie linii tramwajowych opiera się w głównej mierze na przepisach powstałych w 1983 roku. Od tego czasu wiele zmieniło się w infrastrukturze i pojazdach tramwajowych. Na ulicach można spotkać nowoczesne, przegubowe, niskopodłogowe tramwaje będące wizytówką miasta. Od początku XXI wieku w Krakowie zakupiono ponad 100 nowych tramwajów, które stanowią obecnie ponad 30% całego taboru w mieście. Współczesne pojazdy szynowe poruszają się najczęściej po nowoczesnych, trwałych i estetycznych torowiskach tramwajowych, na przykład po torowiskach zielonych lub torowiskach z płyt prefabrykowanych w technologii „szyny w otulinie”.
W ramach pracy zaprezentowano syntezę obecnych przepisów dotyczących projektowania infrastruktury tramwajowej, przedstawiono jak zmienił się tabor i konstrukcje nawierzchni tramwajowych w przeciągu ostatnich 30 lat, a także przedłożono wybrane konstrukcje torowisk tramwajowych oraz tabor występujący na ulicach Krakowa. Na koniec przedstawiono wybrane elementy infrastruktury tramwajowej, których charakterystyka techniczna oparta na starych przepisach powoduje trudności w projektowaniu i eksploatacji linii tramwajowych oraz taboru.
The design of tram lines is based mainly on regulations created in 1983. Since then, much has changed in infrastructure and tram vehicles. You can meet modern, articulated, low-floor trams being the showcase of the city. Since the beginning of the 21ˢᵗ century, over 100 new trams have been purchased, which currently account for more than 30% of the entire fleet in the city. Modern rail vehicles usually move along modern, long-lasting and aesthetic tramway tracks, for example on green tracks or tracks made of pre-assembled panels in the embedded rail system technology.
As part of the work, a synthesis of the current provisions regarding the design of the tram infrastructure was presented, how tram vehicles and tramway structures have changed over the last 30 years, as well as selected constructions of tramway tracks and tramways appearing on the streets of Krakow. At the end, selected elements of the tram infrastructure are presented, whose technical characteristics based on old regulations cause difficulties in the design and operation of tram lines and tram vehicles.