Wpływ charakterystyki ruchu na rondach na emisję spalin
Wariant tytułu
The impact of movement characteristics on roundabouts on exhaust emission
Autor
Mądziel, Maksymilian
Promotor
prof. dr hab. inż. Kazimierz Lejda
Promotor pomocniczy
dr inż. Artur Jaworski
Data wydania
2019
Data obrony
17.01.2020
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
modelowanie emisji spalin na rondach, zanieczyszczenie powietrza, pomiary zanieczyszczeń spalin, mobilny system do pomiaru emisji spalin (PEMS)
roundabout emission modeling, air pollution, exhaust measurements, portable emission measurement system (PEMS)
Abstrakt
Praca dotyczy opracowania narzędzia umożliwiającego ocenę poziomu emisji zanieczyszczeń w spalinach dla występującej charakterystyki ruchu pojazdów na rondach. Rozpoznanie aktualnego stanu tematu dokonano na podstawie studium dostępnego materiału opublikowanego oraz badań własnych, co pozwoliło na sformułowanie tezy rozprawy. Uznano, że badania emisji gazów wylotowych pojazdów samochodowych w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz z wykorzystaniem opracowanych modeli symulacyjnych, umożliwiają ocenę wpływu charakterystyki ruchu pojazdów na rondach na generowanie zanieczyszczeń w spalinach.
Weryfikację założonej tezy zrealizowano w 3 etapach. W pierwszej kolejności przeprowadzono badania związane z rzeczywistym pomiarem emisji spalin w ruchu drogowym dla wybranych pojazdów. Następnie, po weryfikacji danych, przygotowano modele obliczeniowe emisji spalin dla potrzeb wybranego ronda na podstawie metody drzew regresyjnych. Przykładowe wykorzystanie opracowanych modeli emisji przedstawiono na podstawie rozwiązań dla ronda dwupasowego oraz turbinowego, które zostały wcześniej odpowiednio skalibrowane pod kątem wybranych parametrów. Otrzymane wyniki symulacji posłużyły do porównania wspomnianych rond w zakresie zagrożeń środowiskowych oraz do wyznaczenia wpływu parametru natężenia ruchu oraz długości kolejki na wielkość emisji spalin.
The work concerns the creation of the tool enabling the assessment of the emission of pollutants in exhaust gases for the occurring characteristics of vehicle traffic on roundabouts. Recognition of the current state of the subject was made based on a study of available published material and own research, which made it possible to formulate the thesis. It has been recognized that tests of exhaust emissions of motor vehicles under real conditions and using the developed simulation models, enable the assessment of the impact of vehicle traffic characteristics on roundabouts for the generation of pollutants in the exhaust.
Verification of the thesis was carried out in three stages. First, a series of tests were carried out related to the real measurement of emissions in road traffic for selected vehicles. Then, after verification of the data, calculation models for exhaust emissions were prepared for the needs of the selected roundabout based on the method of regression trees. The exemplary use of the developed emission models is presented based on solutions for a two-lane and turbo roundabout, which were previously calibrated in terms of selected parameters.
The simulation results obtained were used to compare these roundabouts in terms of environmental hazards and to determine the impact of the traffic volume parameter and the length of the queue on the size of exhaust emissions.
Klasyfikacja PKT
690000 Transport
Wydział
Wydział Inżynierii Lądowej
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK