W kierunku miasta bez samochodów : przestrzenie dla pieszych w wybranych zespołach urbanistycznych w Europie
Wariant tytułu
Towards a city without cars : pedestrian spaces in selected urban complexes in Europe
Autor
Poklewski-Koziełł, Damian
Promotor
dr hab. inż arch. Mateusz Gyurkovich, prof. PK
Data wydania
2019
Data obrony
26.02.2020
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
miasta bez samochodów, dostępność piesza, wielkoskalowe założenia urbanistyczne
car-free cities, walkability, large scale urban developments
Abstrakt
Nadrzędnym celem pracy było usystematyzowanie wiedzy na temat niezbędnego i wieloaspektowego spektrum działań w zakresie ograniczania roli samochodów w miastach, oraz dokonana pod tym kątem dogłębna analiza wybranych zespołów zabudowy.
Zgromadzony materiał badawczy pozwolił na pozytywne zweryfikowanie badanej tezy, iż we współczesnych miastach indywidualny ruch samochodowy powinien być ograniczany i powinny one być szerzej udostępniane użytkownikom pieszym. Analiza wielkoskalowych założeń urbanistycznych dowiodła, że ograniczanie ruchu samochodowego odbywa się w drodze wieloaspektowych działań w trzech głównych obszarach kształtowania środowiska zamieszkania (struktury, mobilności, jakości). Wszystkie z będących przedmiotem analizy zespołów zabudowy charakteryzowały się troską o wysokiej klasy przestrzenie publiczne, bliskość transportu zbiorowego a co najważniejsze świadomym kształtowaniem zwartej, wielofunkcyjnej oraz przepuszczalnej tkanki urbanistycznej.
Z uwagi na aktualność podejmowanej tematyki niniejsza praca stanowić może usystematyzowane kompendium wiedzy na temat zasad kształtowania wielkoskalowych struktur urbanistycznych w duchu, który poza budowaniem ładu przestrzennego, stawia sobie za cel przywrócenie utraconej rangi ulicom, życia w ich przestrzeniach, wspieranie ruchu pieszego, rowerowego oraz transportu publicznego.
The overarching goal of this work was to systematise knowledge about the necessary and multi-faceted spectrum of design solutions in the field of limiting the role of cars in the space of the city and an indepth analysis of the selected building complexes.
The research material collected in this way allowed the thesis under examination, that in modern cities individual car traffic should be limited and their spaces made available to pedestrian users, to be positively verified. The analysis of large-scale urban developments has shown that the reduction of car traffic takes place through multi-faceted measures taken in the three main areas of shaping the housing environment (those of structure, mobility and the quality of space). All of the building complexes under analysis were characterised by a great deal of attention to high class public spaces, proximity to public transport, and—most importantly— the conscious shaping of dense, multifunctional and permeable urban tissue.
Due to the topicality of the subject matter this work may constitute a systematised compendium of knowledge on the principles of shaping large-scale urban structures in a spirit that has as its objective the restoration of the significance of streets and street life, to support pedestrian and bicycle traffic, and to promote public transport.
Klasyfikacja PKT
650900 Teoretyczne podstawy planowania przestrzennego i urbanistyki. Współczesne tendencje osadnictwa
650000 Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
640000 Architektura
360000 Technoznawstwo (nauka o technice). Technika (w ogólności)
Wydział
Wydział Architektury
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK