most pieszy, rewitalizacja, konstrukcja urbanistyczna, park rzeczny, model struktury przestrzennej
footbridge/pedestrian bridge, revitalization, urban contruction, river park, spatial structure model
Podjęty w rozprawie problem badawczy dotyczy współzależności pomiędzy budowaniem mostów pieszych i rowerowych a procesami rewitalizacji śródmieść. Główny cel pracy to analiza związków logicznych pomiędzy decyzjami planistycznymi obejmującymi mosty piesze i rowerowe, a rewitalizacją przestrzeni śródmiejskiej; akcent położono na „zielono-niebieskie” korytarze parków rzecznych.
Autorka stawia tezę, że mosty piesze wpływają na rozmieszczenie i konfigurację strategicznych projektów rewitalizacji, łączących się z elementami konstrukcji urbanistycznej.
Tło badawcze dla analiz planistycznych stanowią studia przypadków zagranicznych i polskich. Wybrano je na podstawie oceny ich silnych związków z siecią hydrograficzną, efektu rewitalizacji oraz nasycenia ilością mostów pieszych w ich przestrzeni śródmiejskiej. Na tej podstawie przeprowadzono studium porównawcze pięciu wybranych przykładów sytuacji projektowych. Studium to obejmuje takie przypadki jak: Madrid Rio – Madryt, Hafen City – Hamburg, Kanał kopenhaski – Kopenhaga, „mosty tysiąclecia” – Londyn, Wyspa Młyńska – Bydgoszcz.
Analiza sytuacji planistycznych i projektowych śródmiejskiego odcinka Parku Rzeki Wisły w Krakowie to podstawowa część pracy. Studia nad Krakowem przeprowadzono z uwzględnieniem trzech warstw problemowych. Pierwsza obejmuje poszukiwanie współzależności pomiędzy cechami geometrycznymi powiązań pieszych i rowerowych, a zmianami w zagospodarowaniu przestrzennym. Kolejna określa relacje tych powiązań w odniesieniu do siatki wyznaczonej przez miejsca „atrakcyjne” (generatory aktywności). Ostatnia uwzględnienia geometrię układu ciągów pieszych i rowerowych na tle rozmieszczenia potencjalnych projektów rewitalizacji.
Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają postawioną tezę. Mosty piesze, dogęszczając sieć przestrzeni publicznych, kształtują geometrię konstrukcji urbanistycznej, która wiąże się z konfiguracją projektów rewitalizacji.
W podsumowaniu i wnioskach końcowych autorka rekomenduje stosowne do tematu badań rozwiązania dotyczące narzędzi polityki przestrzennej (SUiKZP, mpzp) i urbanistyki operacyjnej (programy i projekty rewitalizacji).
The research problem raised in the thesis concerns the interrelation between building pedestrian and bicycle bridges and the process of urban regeneration of city centres. The main goal of the work is analysing logical connections between decisions on city planning covering pedestrian and bicycle bridges, and the urban regeneration of the space in city centres; the stress is put on “green and blue” corridors of river parks.
The author advances the thesis that pedestrian bridges influence the placement and configuration of strategic regeneration projects accompanying urban construction elements.
The research background for the planning analysis is constituted by case studies of foreign and Polish research subjects. They have been chosen based on an evaluation of their strong relations to the hydrographic networks, their urban regeneration effects and the ratio of the number of pedestrian bridges in the city centres spaces. On this basis, a comparative study of five selected examples of project situations has been conducted. The study encompasses such cases as: Madrid Rio – Madrid, Hafen City – Hamburg, the Copenhagen channel – Copenhagen, „millennium bridges” – London, Mill Island – Bydgoszcz.
The analysis of planning and project situations of the city-centre fragment of the Vistula river park in Cracow is the fundamental part of the work. The studies of Cracow have been conducted taking into consideration three problem layers. The first one covers a search for inter-relations between geometric features of pedestrian and bicycle connections and changes in space management. The one that follows specifies the relations of these connections regarding the network formed by “attractive” places (activity generators). The last one considers the geometry of the system of pedestrian routes and bicycle lanes set against the background of the localisation potential regeneration projects.
The results of the studies corroborate the advanced thesis. Pedestrian bridges, making the public spatial network thicker, shape the geometry of urban construction, which is linked to the configuration of revitalisation projects.
In the conclusion and final results the author recommends solutions appropriate for this research subject concerning tolls of space policy (SUiKZP, mpzp) and operational urban planning (revitalisation programmes and projects).