Analiza wpływu wybranych cech klinowego pasa gumowego na sprawność przekładni CVT
Wariant tytułu
Analysis of the influence of rubber V-belt selected features on CVT efficiency
Autor
Kot, Adam
Promotor
prof. dr hab. inż. Witold Grzegożek
Promotor pomocniczy
dr inż. Wojciech Szczypiński-Sala
Data wydania
2020
Data obrony
16.12.2020
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
CVT, klinowy pas gumowy, sprawność napędu pasowego, drgania pasa, własności pasa gumowego
CVT, rubber V-belt, belt transmission efficiency, belt vibrations, rubber belt properties
Abstrakt
Problematyka rozprawy doktorskiej obejmuje zagadnienia związane ze sprawnością przeniesienia napędu przekładni CVT z pasem gumowym.
Początek pracy obejmuje przegląd matematycznych modeli współpracy pasa gumowego z kołami stożkowymi. Porównano trzy podstawowe koncepcje teoretyczne, a wybrane w ten sposób podejście stanowiło podstawę przyjętego następnie analitycznego modelu strat mocy.
W pracy określono podstawowe parametry opisujące własności fizykalne rozpatrywanych pasów oraz wykazano wyraźne zróżnicowanie cech materiałowych i konstrukcyjnych zarówno pomiędzy analizowanymi cięgami, jak i w obrębie każdego z nich.
Badania sprawności napędu pasowego zrealizowano na specjalnym stanowisku wyposażonym w kompletny zespół napędowy skutera miejskiego. Jednym z podstawowych założeń prac badawczych było zapewnienie rzeczywistych warunków roboczych przekładni CVT (napęd silnikiem spalinowym w oryginalnej konfiguracji całego układu). Wyniki uzyskane dla poszczególnych cięgien wykazały, iż ich własności mają wymierny wpływ na straty przenoszonej mocy oraz wskazały wspólne czynniki determinujące sprawność napędu, takie jak np. przenoszony moment i przełożenie.
W toku prac badawczych zwrócono szczególną uwagę na drgania poprzeczne pasa, które charakteryzuje szeroki zakres amplitud i częstotliwości. Dodatkowy cykl badań z wykorzystaniem kamery szybkiej pozwolił na wyznaczenie zakresów amplitud oraz widm częstotliwościowych drgań cięgien w różnych warunkach eksploatacyjnych.
The subject of the doctoral dissertation includes the issues of transmission efficiency of rubber V-belt CVT.
The beginning of the work contains a review of mathematical models of cooperation between a rubber belt and conical pulleys. Three basic theoretical concepts were compared. Thus the selected approach constituted the basis of the adopted analytical model of power losses.
The paper specifies the basic parameters describing the physical properties of the considered belts and shows a pronounced differentiation of material and constructional features not only between the analysed belts, but also within each of them.
The belt drive efficiency tests were performed on a special test stand equipped with a complete drivetrain unit of a city scooter. One of the basic assumptions of the research work was to ensure the actual working conditions of the CVT (propulsion by internal combustion engine drive in the original configuration of the entire system). The results obtained for individual belts showed that their properties have a measurable effect on the power losses and indicated common factors determining the drive efficiency, such as the transmitted torque and gear ratio.
In the course of the experimental research the particular attention was paid to transverse belt vibrations characterized by a wide range of amplitudes and frequencies. The additional series of tests with the use of a high-speed camera allowed for determining the ranges of amplitudes and frequencies spectra of belts vibrations in various operating conditions.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK