Praca dotyczy opracowania uniwersalnego systemu diagnostycznego, przeznaczonego do tłokowych silników lotniczych. Przedstawiono założenia stawiane systemom diagnostycznym stosowanym w zespołach napędowych statków powietrznych, z uwzględnieniem obecnie obowiązujących przepisów lotniczych. Zaprezentowane zostały obecnie stosowane systemy diagnostyczne oraz systemy bezpieczeństwa, eksploatowane w statkach powietrznych lotnictwa ogólnego. Z przeprowadzonych analiz wynika, że istnieje potrzeba opracowania systemu diagnostycznego dla tłokowych silników lotniczych, który mógłby być stosowany zarówno do aktualnie produkowanych, jak i do pozostających w eksploatacji lekkich statków powietrznych lotnictwa ogólnego. W związku z tym przedstawiono koncepcję nakładkowego systemu diagnostycznego. Postawiona została teza, iż „Analiza wybranych wielkości fizycznych, rejestrowanych podczas pracy tłokowego silnika lotniczego pozwala na opracowanie algorytmu, stanowiącego podstawę systemu diagnostycznego, wspomagającego wykrywanie i analizę usterek”. Przeprowadzono odpowiednie badania laboratoryjne i eksploatacyjne, których celem było znalezienie relacji pomiędzy parametrami układu napędowego, istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa. Przedstawiono wyniki badań, które pozwoliły na potwierdzenie tezy oraz na opracowanie odpowiedniego algorytmu dla systemu pomiarowego. Zaprezentowano algorytm główny obejmujący sytuacje standardowe wraz z odnośnikami do algorytmów pomocniczych, działających w sytuacjach niestandardowych/awaryjnych, noszący cechy tzw. sztucznej inteligencji. Przeprowadzono weryfikacyjne badania algorytmu na opracowanym modelu matematycznym. Pracę kończą wnioski i propozycja dalszych badań.
The study concerns the development of an universal diagnostic system for reciprocating aircraft engines.
The assumptions made for the diagnostic systems used in aircraft propulsion units are presented, taking into account the current aviation regulations. Current diagnostic and safety systems, operated in general aviation aircraft, was presented. The carried-out analyses show that there is a need to develop a diagnostic system for reciprocating aircraft engines which could be applied to both currently produced and in-service light aircrafts. Therefore, the concept of an overlay diagnostic system is presented. It was thesis that "The analysis of selected physical volumes recorded during the operation of the piston aircraft engine allows the development of an algorithm, which forms the basis of the diagnostic system, supporting the detection and analysis of faults". Appropriate operational and laboratory tests were carried out to find a relationship between safety-relevant powertrain parameters. The results of the studies were presented, which confirmed the thesis and the development of an appropriate algorithm for the measuring system. The main algorithm is presented including standard situations with links to auxiliary algorithms that work in non-standard/emergency situations. Verification studies of the algorithm were carried- out on the developed mathematical model. The work is finished with conclusions and proposals for further research.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK