Przemiany budynków szkolnych w układach przestrzennych regionu Podhala po II wojnie światowej
Wariant tytułu
Transformations of school buildings in the spatial arrangements of the Podhale region after World War II
Autor
Mirek, Grzegorz
Promotor
dr hab. inż. arch. Bogusław Podhalański, prof. PK
Data wydania
2021
Data obrony
07.12.2021
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
architektura regionalna, szkoła, Podhale
regional architecture, school, Podhale
Abstrakt
Temat pracy odnosi się do obiektów szkolnych wybudowanych po II wojnie światowej w regionie Podhala gdzie tradycja budownictwa ludowego stanowi dziedzictwo w skali kraju. Obszar przyjęty do analizy obejmuje obszary miejskie oraz wiejskie w których szkoła jako obiekt o charakterze publicznym oddziałuje bardzo wyraźnie na krajobraz. Celem pracy było wskazanie charakterystycznego okresu po II wojnie światowej w budowaniu szkół odnosząc ich formę do cech regionalnych. Przyjęte kryteria analizy stanowią bezpośrednie odniesienie do tradycyjnych elementów budynku posiadającego cechy regionalne. Wnioski pochodzące z analizy przyjętych obiektów świadczą o pochodzeniu architektury obiektów szkolnych oraz ich powiązaniu z regionem. Wskazanie obiektów na osi czasu od II wojny światowej wykazało tendencje w historii kształtujące formę o bardziej regionalnym odniesieniu oraz czas kiedy kontekst regionu nie istniał.
The subject of the work relates to school facilities built after World War II in the Podhale region, where the tradition of folk architecture is a heritage in the country. The area accepted for analysis covers urban and rural areas where the school, as a public facility, has a very clear impact on the landscape. The aim of the study was to indicate the characteristic period after the Second World War in building schools, relating their form to regional features. The adopted analysis criteria constitute a direct reference to traditional building elements with regional features. Conclusions from the analysis of the adopted facilities testify to the origin of the architecture of school facilities and their connection with the region. Pointing out objects on a timeline since World War II showed trends in history shaping a form with a more regional relevance and a time when the context of the region did not exist.
Wydział
Wydział Architektury
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK