rekonstrukcja wirtualna, prezentacja multimedialna, ochrona zabytków, dziedzictwo kulturowe, technologie cyfrowe
virtual reconstruction, multimedia presentation, historical monuments preservation, cultural heritage, digital technologies
Przedmiotem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, czy rekonstrukcja wirtualna i jej multimedialna prezentacja może stanowić wartościową alternatywę w metodologii ochrony zabytków oraz ważną drogę do zaspokojenia prawa dostępu społeczeństwa do dziedzictwa kulturowego i edukacji o nim.
W części teoretycznej opisane zostały w zarysie historia, teoria i doktryny rekonstrukcji fizycznej I wirtualnej, od początków nowożytnej konserwacji zabytków do dnia dzisiejszego. Analizie poddano sposoby i metody przeprowadzania rekonstrukcji cyfrowej z uwzględnieniem wybranych przykładów. Przeanalizowano narzędzia cyfrowe i multimedialne metody prezentacji: muzea wirtualne, holografię cyfrową, mapowanie 3D, rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Technologie te omawiane są z odniesieniem do przykładów krajowych i zagranicznych, a zakres czasowy został ograniczony od końca XX wieku do roku 2020 włącznie. Do oszacowania dalszego potencjału wdrożeniowego wytypowany został przykład Kościoła NMP na Zamku Wysokim w Malborku.
W kontekście przeprowadzonych badań stwierdzono, że rekonstrukcja wirtualna, w pewnych okolicznościach może stać się alternatywą dla fizycznej rekonstrukcji obiektów architektonicznych, a przede wszystkim wnętrz, detali i wystroju malarskiego, stanowiących o ich integralności. Cyfrowa rekonstrukcja jest jednak przede wszystkim istotną metodą badawczą i dokumentacyjną w dziedzinie konserwacji zabytków, zaś jej multimedialna prezentacja może być uznana za pełnowartościową metodę udostępniania i eksponowania zabytków.
The subject of this thesis is an attempt to answer the question whether virtual reconstruction and its multimedia presentation can constitute a valuable alternative in the methodology of historical monuments’ preservation and an important way for catering to the public's right of access to cultural heritage and education about it.
The theoretical part outlines the historical background, theory and doctrines pertaining to physical and virtual reconstruction, spanning from the beginnings of modern historic preservation to the present day. The means and methods of performing digital reconstruction were analysed, focusing on selected examples. The paper scrutinizes digital tools and multimedia presentation methods: virtual museums, digital holography, 3D mapping, augmented and virtual reality. These technologies are discussed with reference to domestic and foreign examples, and the time range was limited from the late 20th century to 2020 inclusive. The example of the Blessed Virgin Mary Church in the High Castle in Malbork was selected to assess the further implementation potential.
In the context of the research , it was found that in certain circumstances virtual reconstruction may be a viable alternative to the physical reconstruction of architectural sites, especially interiors, details and painted decorations, which constitute their integrity. However, digital reconstruction is primarily an important research and documentation method in the field of historical monument preservation, whereas its multimedia presentation may be considered a fully-fledged method of sharing and displaying monuments.