In the dissertation, a study was conducted on the possible effects of firing order alteration on crankshaft torsional vibration in four-stroke engines. The results of crankshaft torsional vibration simulations with different firing orders performed by the author have shown that for a defined crankshaft layout, changing the firing order affects only the half orders (e.g. 0.5ᵗʰ, 1.5ᵗʰ, 2.5ᵗʰ, etc.) of the crankshaft torsional vibration response. This phenomenon, which is the thesis of this dissertation, is also explained and proved as a general rule for any case of a multi-cylinder four stroke engine by analysing the contribution of the individual cylinder to the work of torsional vibration excitation (phase-vector summation) during the firing order alteration. Extensive considerations of the number of possible firing orders for more than 70 different engine configurations and crankshaft layouts constitute an individual part of the dissertation. The values which were obtained in these considerations are the result of the application of dedicated algorithms for the determination of firing orders and mathematical calculations.
Praca stanowi studium wpływu zmiany kolejności zapłonów w silnikach czterosuwowych na drgania skrętne wałów korbowych. Wyniki przeprowadzonych przez autora symulacji drgań skrętnych wałów korbowych z różnymi kolejnościami zapłonów wskazały, że dla ustalonego układu wykorbień wału korbowego zmiana kolejności zapłonów wpływała jedynie na amplitudy harmonik połówkowych rzędów (np. rzędu 0,5, 1,5, 2,5 itp.) drgań wymuszonych całego systemu. To spostrzeżenie, będące tezą niniejszej pracy doktorskiej, jest również wyjaśnione i udowodnione dla dowolnego przypadku wielocylindrowego silnika czterosuwowego poprzez analizę udziału dowolnego cylindra silnika spalinowego w pracy względnej sił wymuszających drgania skrętne (wypadkowej amplitudzie względnej) przy zmianie kolejności zapłonów. Indywidualną część pracy stanowią rozważania na temat liczby możliwych kolejności zapłonów przeprowadzone dla ponad 70 różnych kombinacji liczby i układu cylindrów silnika oraz układu wykorbień wału korbowego. Są one wynikiem zastosowania dedykowanych algorytmów służących do określania możliwych kolejności zapłonów oraz rozważań matematycznych.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Status pracy dyplomowej
po obronie
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK