Budynek żłobka tłem o zmiennym wypełnieniu adaptowanym do aktualnych potrzeb dziecka ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji obiektów na obszarach wiejskich
Budynek żłobka tłem o zmiennym wypełnieniu adaptowanym do aktualnych potrzeb dziecka ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji obiektów na obszarach wiejskich
Budynek żłobka tłem o zmiennym wypełnieniu adaptowanym do aktualnych potrzeb dziecka ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji obiektów na obszarach wiejskich
Variant of the title
A nursery building as a space with variable filling in adaptation to current needs with particular to location of facilities in rural areas
Author
Szumielewicz, Paweł
Promoter
dr hab. inż. arch. Małgorzata Drożdż-Szczybura
Release date
2022
Date of defense
23.09.2022
Publisher
[s.n.]
Language
Polish
Keywords
budynek żłobka, dydaktyka, przyszłośc, zmiania
nursery building, didactic, future, change
Abstract
Rozprawa doktorska ukazuje strukturę zachodzących relacji i powiązań w obiekcie żłobkowym pomiędzy podmiotem a formą przestrzenną w wyniku kierunkowego działania. Opracowanie porusza zagadnienia projektowe i możliwe rozwiązania techniczne będące odpowiedzią i odbiciem wykonywanych procesów edukacyjnych. Analizuje każdą istotną zmienna w równaniu projektowym. Przedstawione zagadnienia są poszukiwaniem wzorca równania funkcjonalnego, które poprzez zmienne parametry brzegowe jest funkcją adaptującą się do rzeczywistych potrzeb użytkowych. Celem niniejszego opracowania jest także zwrócenie uwagi na konieczność zmiany odbioru i wyobrażenia, w powszechnej świadomości, budynku żłobka jako typowej, mało ciekawej, wydzielonej przestrzeń ograniczonej przegrodami stałymi, w której zachodzą standardowe procesy o charakterze cyklicznym oraz działania dydaktyczne w liniowych schematach. Idea przewodnia pracy to udowodnienie, iż tzw. „niemożliwe” jest w zasięgu kreatywnej myśli projektowej umożliwiającej metamorfozę uwarunkowań programowych i funkcjonalnych w celu zaspakajania zmiennych oczekiwań użytkowników.
The doctoral dissertation presents the structure of the relations and the connections in the nursery building between the subject and the spacial form as a result of the actions performed. The case study touches on the design issues and the possible technical solutions that are the response and the reflection of the performed educational processes. It analyzes every crucial variable in the design equation. The presented issues are a search for a model of a functional equation which, through variable boundary parameters, is a function that adapts to the actual utility needs. The purpose of this case study is also to draw attention to the necessity to change the way the nursery is commonly perceived and imagined – as a typical, not particularly interesting, separate space limited by permanent architectural barriers in which typical processes of cyclical character and didactic activities in linear schemes occur. The main idea of the paper is to prove that the so-called ”impossible” is within the scope of a creative design thought that enables the metamorphosis of the program and functional conditions in order to satisfy the changing expectations of users.
Department
Faculty of Architecture
Status of the diploma thesis
po obronie
License
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Access rights
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK