Celem rozprawy było zaproponowanie metodyki pomiarowo-interpretacyjnej badań poligonowych drgań generowanych przejazdami pociągów dużych prędkości na terenie Polski.
W rozprawie dokonano przeglądu aktualnego stanu wiedzy i prowadzonych prac naukowo- badawczych w zakresie propagacji drgań komunikacyjnych transportu kolejowego.
Podstawą pracy są wielkoskalowe pomiary przeprowadzone podczas przejazdu nowych pociągów z prędkością do 293 km/h. Badania przeprowadzono w trzech przekrojach linii kolejowej nr 4. Ponowne pomiary wykonano po pięciu latach eksploatacji pociągów.
The purpose of the dissertation was to propose a measurement and interpretation methodology for polygon studies of vibrations induced by the passage of high-speed trains in the territory of Poland. The dissertation reviewed the current state of knowledge and ongoing scientific and research work in the field of propagation of vibrations induced by train traffic.
The basis of the work is large-scale measurements carried out during the running of new trains at speeds up to 293 km/h. The study was carried out in three cross-section of railway line No. 4. Re-measurements were made after five years of train operation.