Tożsamość przestrzenna związana jest z charakterystycznymi cechami danego miejsca i jego lokalną kulturą. Znaki tożsamości danej przestrzeni mogą wynikać z elementów przyrodniczych, krajobrazu, które miejscowości turystyczne Beskidu Śląskiego niewątpliwie posiadają, ale też z wartości historycznych, pamięci, kultury, czyli dziedzictwa kulturowego. Określenie tożsamości przestrzennej jest poszukiwaniem takich jej fizycznych znaków, a ich specyfika i niepowtarzalność pozwala odróżnić daną miejscowość od innej i to na ich podstawie warto budować produkty turystyczne.
Metodę pracy oparto na analizie historycznej i rozwoju przestrzennego wybranych miast – identyfikacji znaków (elementów) tożsamości przestrzennej oraz na przeprowadzeniu wywiadów z mieszkańcami, poprzez które badano poczucie przynależności społeczności lokalnej do swojego miejsca zamieszkania, oraz ich postrzeganie własnej odrębności kulturowej.
Praca opisuje również możliwości ochrony tożsamości przestrzennej z wykorzystaniem narzędzi polityki przestrzennej, przede wszystkim planowania przestrzennego.
Spatial identity is related to the specificity of a place and the tradition of local culture. The signs of a space's identity can arise from natural elements and landscape, which the tourist towns in the Silesian Beskids undoubtedly possess, but also from historical values, memories, culture, and cultural heritage.
Determining the spatial identity is a search for physical signs of it, and their specificity and uniqueness make it possible to distinguish one town from another, and on their basis, it is worth building tourism products.
The method of work was based on the analysis of the spatial structure of selected cities, discovering and extracting signs (elements of spatial identity), as well as conducting interviews with residents, through which the sense of belonging of the local community to the place where they live and their attachment to cultural distinctiveness were examined.
The thesis also presents the possibilities of protecting spatial identity using spatial policy instruments: spatial planning, economic instruments, investments, real estate management and urban marketing.