konserwacja dzieł sztuki, konserwacja zabytków, aranżacja konserwatorska, projektowanie konserwatorskie, re-projektowanie
art conservation, conservation of historical monuments, conservation arrangement, conservation design, re-desigining
Rozprawa doktorska B. Boba-Dygi przedstawia zagadnienie aranżacji konserwatorskiej w zabytkach architektury, jej znaczenie i umiejscowienie w procesie konserwatorskim, metodykę, a także stanowi próbę usystematyzowania pojęć i definicji: aranżacji konserwatorskiej, procesu konserwacji zabytku architektury i re-projektowania oraz stworzenia nowej definicji i prezentuje 8 różnorodnych kazusów ilustrujących tytułowy proces. Rozprawa składa się z 4 rozdziałów. W pierwszym przedstawione są ogólne informacje na temat aranżacji konserwatorskiej, założenia badawcze, cel i zakres pracy oraz teza. Opisane są też zastosowane metody badawcze: badania gabinetowe, analityczne, terenowe, opinie – wywiady, oraz stan badań. W drugim omówiono cechy i składniki procesu konserwacji zabytku architektury z podziałem na fazy, które zilustrowano schematami rysunkowymi. W trzecim wyjaśnione jest językoznawczo samo pojęcie aranżacji i zawarte są powstające na przestrzeni lat definicje aranżacji w różnych dziedzinach sztuki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na muzykę, oraz sformułowana jest nowa definicja aranżacji konserwatorskiej na bazie wniosków ze wszystkich dotychczasowych definicji oraz praktycznych zastosowań. W ostatnim rozdziale zobrazowana została aranżacja praktycznymi przykładami z podziałem na obiekty aranżowane dawniej i współcześnie w zakresie zespołów architektonicznych oraz pojedynczych budynków lub ich elementów.
B. Boba-Dyga's Ph.D. dissertation presents an issue of conservation arrangement in architectural monuments, its meaning and placement in the conservation process, methodology, and is also an attempt to systematisation of terms and definitions of conservation arrangement, the process of conservation of architectural monuments and redesign, and the creation of a new definition and presents 8 different cases illustrating the title process.The dissertation consists of 4 chapters. The first one presents general information about the conservation arrangement, research assumptions, purpose and scope of the work, and the thesis. The research methods used are also described: office research, analytical research, field research, opinions-interviews, and the state of research. The second one discusses the features and components of the conservation process of an architectural monument divided into phases, which are illustrated with drawing diagrams. The third one explains the conceptof arrangement linguistically and includes definitions of arrangement in various fields of art that have been created over the years, with particular attention to music, and a new definition of conservation arrangement is formulated based on conclusions from all previous definitions and practical applications. The last chapter illustrates the arrangement with practical examples, divided into objects arranged in the past and today, in terms of architectural complexes and individual buildings or their elements.