Praca doktorska, której tematem jest „Mobilność osobista w przestrzeni miejskiej. Przykład Frankfurtu nad Menem i Wiednia” podejmuje temat analizy sposobów realizowania mobilności osobistej w przykładowych miastach Europy Zachodniej, biorąc pod uwagę podziały formalne na elementy materialne i niematerialne systemu. Głównym celem rozprawy jest opisanie skutecznych rozwiązań transportowych będących alternatywą dla indywidualnego ruchu samochodowego w miastach XXI wieku.
Podjęta analiza udowodniła, że w celu skutecznego ograniczenia ruchu samochodowego, przy jednoczesnym zwiększeniu jakości, komfortu i wydajności przemieszczania się, konieczne jest zapewnienie wszystkim podróżnym szerokiego wachlarza dostępnych form mobilności osobistej. Tworzone przepisy, planowanie urbanistyczne a także planowanie dotyczące strategii rozwoju transportu, mają wieloletni wpływ na jakość i wydajność systemu mobilności, a właściwe planowanie oraz wyznaczanie celów, jest fundamentem, bez którego nie jest możliwe zbudowanie systemu mobilności miejskiej charakteryzującego się wysoką jakością.
Przedstawione w dalszych analizach przykłady udowodniły, iż jedynie holistyczne podejście do transportu w mieście, charakteryzujące się spójnym i skutecznym rozwojem mobilności osobistej może zagwarantować stworzenie systemu o wysokiej jakości, komforcie i wydajności przemieszczania się.
The dissertation’s subject is "Personal mobility in urban spaces. An example of Frankfurt am Main and Vienna.” It takes on an analysis of personal mobility solutions used in the cities of Western Europe, considering formal divisions into material and immaterial elements of the system. The main purpose of the dissertation is to describe effective transport solutions that are an alternative to individual car traffic.
The analysis has proven that in order to effectively reduce car traffic, while increasing the quality, comfort and efficiency of mobility, it is necessary to provide all travelers with a wide range of available forms of personal mobility. The created regulations, urban planning as well as planning of transport development strategies, have impact on the quality and performance of the mobility system that lasts for years. Proper planning and setting goals is a foundation without which it is not possible to build an urban mobility system characterized by high quality. Immaterial solutions are the last element holding together the entire personal transport system in the city. Their application allows, a simple, economical way of making radical changes in the approach to the city's functioning.
The examples presented in further analysis have proven that only a holistic approach to transport in the city, characterized by a coherent and effective development of personal mobility, can guarantee the creation of a high-quality, comfortable and efficient personal mobility system.