Publikacje pracowników naukowych wyższych uczelni technicznych powstają jako wynik prowadzonych badań, procesu dydaktycznego lub na zamówienie kontrahentów. Są i takie, które narodziły się z pasji społecznikowskich, prywatnych zainteresowań oraz z potrzeby serca i troski o dobro kraju, jako efekt posiadanych kompetencji i doświadczenia. Prace te ukazują się drukiem jako samodzielne monografie, ich rozdziały, na łamach poczytnych czasopism jako artykuły recenzowane lub w materiałach konferencji i sympozjów naukowych. Łatwo do nich dotrzeć i dokumentować ich „życie naukowe”. Istnieją jednak publikacje, których nakład jest mały, opatrzone etykietką: ”Do użytku wewnętrznego”. Latami służą jako podstawowe kompendium wiedzy dla wąskich specjalności nauczanych w instytutach i zakładach wyższych uczelni. Do tej kategorii należą również opracowania prac zleconych, projektów, wdrożeń, raportów z wykonanych pomiarów, prace studenckich kół naukowych, wyniki konkursów, wewnętrzne seminaria przygotowane jako prezentacje. Pojawiają się kursy e-learningowe. Co jeszcze przyniosą rozwijające się technologie i techniki komunikacji, trudno przewidzieć. Dokumentowanie „żywotności” i monitorowanie przydatności naukowej prac pracowników wyższych uczelni będzie wymagało rejestracji w repozytorium na poziomie powstania źródła. Takim poziomem są podstawowe jednostki uczelni. Jeżeli repozytorium jest elektroniczną szafą, w której ma się znaleźć cały dorobek naukowy i dydaktyczny szkoły wyższej, to biblioteki instytutowe i zakładowe mogą i powinny pełnić w tym systemie kluczową rolę. Zalążkiem takiego rozwiązania są repozytoria prac pracowników Instytutu Mechaniki Budowli , Instytutu Materiałów i Konstrukcji Budowlanych oraz Instytutu Inżynierii Cieplnej i Ochrony Powietrza Politechniki Krakowskiej funkcjonujące w oparciu o oprogramowanie „mezon/lib”.
Publications of researchers at technical universities arise as a result of research, teaching or on request from contractors. There are also those that were born from the social passions, private interests and from the heart and concern for the welfare of the country, as a result of competence and experience. These works appear in print as a stand-alone monographs, chapters, in widely read journals or as reviewed articles or in proceedings of conferences and symposia. It is easy to get them and document their "life science". There are, however, publications with low circulation labeled "For Internal Use." For years they serve as a basic guideline for narrow specialties taught at universities. This category also includes elaborations of commissioned works, projects, implementations, reports from measurements, works of student scientific groups, results of competitions, internal seminars prepared as presentations. There also appear e-learning courses. What else will be brought by developing technologies and communication techniques is hard to predict. Documenting the "vitality" and monitoring the scientific relevance of the works of university staff will require registration in a repository on a level of source creation. This level includes basic departments of a university. If the repository is the electronic bookstand containing all achievements of research and teaching at a university, then libraries of institutes can and should play a key role in this system. The germ of such a solution are the repositories of publications of the staff of the Institute of Structural Mechanics, Institute of Building Materials and Structures, and the Institute of Heat Engineering and Air Protection in Cracow University of Technology based on the "mezon/lib" software.