Defining the architectural space : transmutations of concrete : monograph. Vol. 3 = Definiowanie przestrzeni architektonicznej : transmutacje betonu : monografia. Vol. 3 / edited by Tomasz Kozłowski
Strony
69-76
Język
angielski
ISBN
978-83-7242-960-5
Słowa kluczowe
concrete architecture, transmutations, concrete, matter and form
architektura betonowa, transmutacje, beton, materia i forma
Abstrakt
The aim of this article is to show the possibility of the transmutation of concrete and its significance in the reception of contemporary space based on the example of selected works. Concrete is a material that creates new meanings and shapes through conversion (transmutation). An observer can perceive its values and stylistics. This material was appreciated by designers and their works shaped the architecture of the 20th century. At present, concrete as a material is integrated into the extensive stylistics of the contemporary architecture. Examples include the minimalist designs of Tadao Ando or S teven Holla’s exposed concrete façades. The architectcreator shaping the architectural works brings the material properties, such as endurance and durability to the foreground, and shows the possibilities of its formation. It should be added that the art of concrete formation enables considerable arbitrariness in the creation of the geometry and the structure of the buildings. An interesting example is the sculptural coating of the Bosjes Chapel designed by the Steyn Studio.
Formal expressiveness and structural capabilities of concrete show how the art of constructing buildings is linked to the architectural composition. Peter Zumthor believes that the sense given to the material lies outside the boundaries of the principles of composition, while the tangibility, the smell, and the manner of acoustic expression are only the components of the language, which we are meant to speak.
Celem artykułu jest pokazanie możliwości transmutacji betonu i jego znaczenia w odbiorze współczesnej przestrzeni na przykładzie wybranych realizacji.
Beton to materiał, który przez przemianę (transmutację) tworzy ciągle nowe znaczenia i kształty. Obserwator może postrzegać jego walory i stylistykę. Tworzywo to zostało docenione przez projektantów a realizacje przesądziły o kształcie architektury XX wieku. Aktualnie materia betonowa wpisuje się w rozległą stylistykę architektury współczesnej. Przykładem mogą być minimalistyczne projekty Tadao Ando, ażurowe betonowe elewacje Stevena Holla. Architekt– twórca nadając kształt rzeczy architektonicznej wydobywa właściwości materiału takie jak np. wytrzymałość i trwałość, a także pokazuje możliwość jego formowania. Należy dodać, że sztuka formowania betonu pozwala na znaczną dowolność tworzenia geometrii i struktury obiektu. Ciekawym przykładem może być rzeźbiarska powłoka betonowa kaplicy Bosjes Chapel wg projektu Steyn Studio.
Wyrazistość formalna jak i możliwości konstrukcyjne betonu pokazują jak sztuka budowania powiązana jest z kompozycją architektoniczną. Chociaż Peter Zumthor uważa, że sens który należy nadać materialnemu tworzywu, leży poza granicami reguł kompozycyjnych, a namacalność, zapach i sposób akustycznego wyrażania materiałów to jedynie składniki języka, w którym mamy się wypowiadać.