Optymalizacja parametrów modelu zderzenia pojazdów metodą ewolucyjną
Variant of the title
Optimization of impact model parameters using an evolutionary methodology
Author
Krzemień, Piotr
Promoter
dr hab. inż. Andrzej Gajek, prof. PK
Release date
2016
Date of defense
29.03.2017
Publisher
[s.n.]
Language
Polish
Keywords
optymalizacja, metoda ewolucyjna, prędkość zderzenia, parametry zderzenia, rekonstrukcja wypadków drogowych
optimization, evolutionary methodology, impact speed, crash parameters, car accident reconstruction
Abstract
W celu obliczenia prędkości zderzeniowych pojazdów korzysta się z programów symulacyjnych. Celowe jest optymalizowanie tych obliczeń, tak aby poznać szerokie spektrum możliwych rozwiązań, a poprzez automatyzację obliczeń ułatwić i przyspieszyć pracę ekspertów rekonstruujących wypadki drogowe. W rozprawie zaprezentowano ewolucyjny algorytm optymalizacyjny zderzeń i ruchu pozderzeniowego pojazdów, pracujący na dwóch modelach ruchu pozderzeniowego – energetycznym i symulacyjnym modelu dynamiki ruchu. Nowością jest optymalizacja parametrów ruchu pozderzeniowego. Zaproponowano nową funkcję jakości i ograniczeń, a także nowy sposób prezentacji wyniku. Wskazano, że w niektórych sytuacjach obliczenia optymalizacyjne należy wykonywać etapami. Rozwiązania prezentowane są w postaci zbioru rozwiązań dopuszczalnych ze względu na przyjęte paretooptymalnie kryteria, które zadawane są w sposób łatwy do percepcji. Zaproponowano dobrze sprawdzające się ustawienia parametrów pracy optymalizatora, którego weryfikacja polegała na porównaniu wyników obliczeń symulacyjnych z wynikami prób – testów zderzeniowych, lub z dobrze udokumentowanymi rzeczywistymi zderzeniami rekonstruowanymi przez autora. Autor rozprawy udowadnia tezę, że algorytm ewolucyjny jest odpowiednim narzędziem do optymalizacji zderzenia i ruchu pozderzeniowego pojazdów, gdyż pozwala na znaczne zwiększenie wiarygodności obliczeń.
Simulation software is frequently used to perform impact speed calculations. Optimization of such calculations is therefore crucial to explore the broad spectrum of possible solutions and, at the same time through automation, to simplify and speed up the work of vehicle accident reconstructions experts. The following dissertation describes evolutionary optimization algorithm for impact and post-impact movement of vehicles, based on two models of post-impact movement: one of them is an energy-based model, the other a simulation vehicle dynamics model. A novelty in this paper is an optimization of post-impact movement. A new quality and limits function has been proposed, as well as a new form of solution presentation, which are easily perceptible pareto-optimal criteria. In some cases calculations should be performed in stages. The following papers also presents well-tested settings for the parameters of optimizer’s operations. Verification of these parameters was done by comparing the results of the simulations with the results of staged crash tests or well-documented collision calculations. Author proves the thesis, that the evolutionary algorithm is a suitable tool for collision optimization and post-impact movement of vehicles, since it allows for significant improvement of the reliability of calculations.
PKT classification
372321 Samochody
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy
Department
Faculty of Mechanical Engineering
License
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Access rights
Zasób dostępny dla zalogowanych użytkowników lub z komputerów w domenie PK