Praca dotyczy pomiaru przemieszczeń liniowych oraz kątowych koła kierowanego względem nadwozia samochodu osobowego. W części teoretycznej rozwiązane zostały równania więzów geometrycznych mechanizmu czterowahaczowego zawieszenia kół kierowanych oraz wykonane jego charakterystyki. Przeprowadzono analizę możliwych struktur mechanizmów przyrządu pomiarowego, a następnie na jej podstawie zbudowane zostało prototypowe urządzenie. Przeprowadzone zostały próby stanowiskowe z wykorzystaniem zaproponowanego przyrządu, na podstawie których wyznaczono charakterystyki zawieszenia samochodu w funkcji jego ugięcia oraz przemieszczenia listwy zębatej układu kierowniczego. Przeprowadzona została analiza niepewności uzyskanych wyników.
The work concerns measurements of angular and linear displacements of a steered wheel against a passenger vehicle body. In the theoretical part, equations of geometrical constraints of a four-link suspension mechanism of a steered wheels were solved and a suspension's characteristics were made. An analysis of possible structures of a measuring instrument's mechanism was conducted and then, basing on it, the prototype device was build. A bench testing using the proposed instrument were conducted, on the basis of which characteristics of vehicle's suspension as a function of its deflection and a rack displacement were made. An analysis of the measurements uncertainty was conducted.
Klasyfikacja PKT
372321 Samochody
382100 Przyrządy do pomiarów wielkości mechanicznych i geometrycznych