Projekt badawczy podejmuje zagadnienia wpływu parametrów technologicznych na przyczepność betonu wysokowartościowego (BWW) zagęszczanego mechanicznie i samozagęszczalnego do stalowych splotów sprężających 7ϕ5 mm. Zmiennymi (parametrami technologicznymi) w projekcie były: (1) rodzaj mieszanki betonowej, (2) technologia zagęszczania mieszanki, (3) wpływ wytrzymałości betonu, (4) wpływ wieku betonu, (5) długość czynna przyczepności, (6) wysokość usytuowania zbrojenia na wysokości elementu próbnego, (7) brak naciągu lub uwzględnienie wstępnego naciągu splotów. Właściwości mechaniczne stwardniałych betonów badano doświadczalnie po 1, 2, 3, 7, 28 i 90 dniach od zabetonowania. Badania eksperymentalne przyczepności betonu do splotów 7ϕ5 mm prowadzono po 1, 3, 7 i 28 dniach od wykonania elementów próbnych. Wyniki z badań doświadczalnych uzupełniono analizą numeryczną MES przyczepności betonu do zbrojenia. Przeprowadzone badania potwierdziły wpływ wymienionych parametrów technologicznych na przyczepność betonu do stalowych splotów. Wykonane analizy komputerowe potwierdziły zaistniałe mechanizmy niszczące przyczepność podczas badań doświadczalnych. Otrzymane rezultaty dobrej przyczepności betonu wysokowartościowego dla obu mieszanek dają obiecujące podstawy dla możliwości praktycznego zastosowania BWW w prefabrykacji strunobetonowej w Polsce.
Research project deals with issues concerning the influence of technological parameters on concrete-steel bond between highperformance concrete (HPC) and prestressing strands. Variables (technological parameters) in the tests were: (1) type of concrete mixture, (2) technology of compacting the mixture, (3) impact of concrete strength, (4) age of the concrete, (5) effective bond length, (6) reinforcement casting position (top strand effect), (7) initial tension force applied to strands. Mechanical parameters of hardened concrete were tested experimentally at 1, 2, 3, 7, 28 and 90 days of maturing concrete. Bond tests were performed after 1, 3, 7 and 28 days after casting elements. Experimental results were used as input data in finite element method (FEM) concrete-steel bond numerical analyzes. Tests proved significant influence of technological parameters mentioned above on concrete-strand bond. Performed computational analyzes confirmed the failure mechanisms observed during tests. Obtained results of concrete-steel bond between highperformance concrete and prestressing strands for both concrete mixtures are encouraging for the near future possibility of practical use HPC (including self-consolidating concrete) in fabrication in Poland.