Zastosowanie transformacji falkowej do oceny chwilowych zaburzeń komfortu jazdy
Wariant tytułu
Application of wavelet transformation to assess the occasionally disturbance ride comfort
Autor
Szczygieł, Jarosław
Promotor
prof. dr hab. inż. Witold Grzegożek
Data wydania
2013
Data obrony
21.05.2014
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Słowa kluczowe
komfort, drgania, falka, regresja, logistyczna
comfort, vibration, wavelet, logistic, regression
Abstrakt
Rozprawa doktorska poświęcona jest zastosowaniu transformacji falkowej do oceny chwilowych zaburzeń komfortu jazdy w tramwajowej komunikacji miejskiej. Transformacja falkowa, jako narzędzie czasowo-częstotliwościowej analizy sygnałów pozwoliła na jednoczesne, precyzyjne opisanie parametrów sygnałów (amplituda, częstotliwość, czas) przyspieszeń działających na pasażerów w czasie jazdy. Wskaźniki komfortu obliczone na podstawie parametrów sygnałów oraz subiektywne oceny pasażerów pozwoliły na zbudowanie modelu statystycznego oceny chwilowych zaburzeń komfortu jazdy. W celu pozyskania danych wejściowych, autor przeprowadził szereg eksperymentów na pokładzie tak nowych jak starszych modeli tramwajów w czasie, których zarejestrował jednocześnie sygnały przyspieszeń w trzech wzajemnie prostopadłych kierunkach oraz oceny subiektywne 14-stu pasażerów na pięciopoziomowej skali. Ze względu na charakter danych wejściowych do budowy wielowymiarowego modelu wykorzystano regresje logistyczną porządkową ze zmodyfikowaną formułą. Dzięki modyfikacji, która polegała na usunięciu reguły równoległości hiperpłaszczyzn uzyskano większą elastyczność algorytmu. Model wykazuje dobrą dynamikę prognozowania liczności ocen na poszczególnych poziomach dyskomfortu natomiast dla osiągnięcia lepszej oceny ilościowej wymaga zastosowania alternatywnych narzędzi.
The doctoral dissertation is devoted to the application of wavelet transform to assess the occasionally disturbance ride comfort in tram public transport. Wavelet transformation as a tool for time-frequency signal analysis allowed for simultaneous, precise description of signal parameters (amplitude, frequency, time) acceleration acting on the passengers while driving. Comfort indicators calculated on the basis of signal parameters and the subjective assessment of passengers allowed building a statistical model assessment of occasionally disturbances comfort. In order to obtain the input data, the author conducted a series of experiments on board so new as well as older models of trams. During the experiments, acceleration signals recorded simultaneously in three mutually perpendicular directions, and a subjective assessment of the 14 passengers on a five scale. Due to the nature of the input data for the construction of multivariate ordinal logistic regression model was used with the modified formula. Greater flexibility of the model was obtained by removing the governing parallelism planes of answers. Model shows good dynamic forecasting frequencies ratings at different levels of discomfort while to achieve better quantitative assessment requires the use of alternative tools.
Klasyfikacja PKT
372319 Środki transportu szynowego. Tabor kolejowy
140000 Komunikacja masowa
890000 Statystyka
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy