Analiza wpływu wybranych parametrów konstrukcyjnych na stateczność i kierowalność motocykla
Wariant tytułu
Analysis of the influence of motorcycle selected parameters on its stability and handling
Autor
Ślusarczyk, Paweł
Promotor
dr hab. inż. Witold Grzegożek, prof. PK
Data wydania
2007
Wydawca
[s.n.]
Język
polski
Abstrakt
Praca dotyczy zagadnień stateczności i kierowalności pojazdów jednośladowych. Przeprowadzona została analiza wpływu zmian parametrów konstrukcyjnych na stateczność i kierowalność takiego pojazdu. W ramach pracy przeprowadzono szereg badań laboratoryjnych, badań drogowych kierowalności i stateczności oraz stanowiskowych badań stateczności na obiekcie rzeczywistym. Badania stateczności obejmowały próby impulsowego wymuszenia momentem siły na kierownicy oraz ocenę stanów przejściowych po ustaniu wymuszenia. Badania kierowalności zrealizowano poprzez wykonanie charakterystycznych manewrów takich jak: ustalona jazda po okręgu, pojedyncza zmiana pasa ruchu, jazda slalomowa, test „U”. Analizę porównawczą przeprowadzono również z użyciem wyprowadzonych modeli symulacyjnych. Pierwszy o czterech stopniach swobody oraz pełniejszy o trzynastu stopniach swobody. W celu odtworzenia manewrów symulacyjnych wprowadzono prosty model kierowcy. Porównano otrzymane wyniki. Zaprezentowano kryteria oceny stateczności i kierowalności motocykla. Pracę podsumowano wnioskami.
The objective of this thesis is to present the problem connected with the directional stability and handling of single-track vehicle. Influence of motorcycle selected parameters on its stability and handling was analysed. Results of a motorcycle directional stability and handling tests were presented. The stability tests were performed on a specially designed drum stand as well as the results of the field test for the identical input. Vibrations of a motorcycle with a driver were forced by impulse acting on a handlebar. Four motorcycle parameters were changed, namely the length of normal trail, the angle of front fork, front assembly moment of inertia and lateral tire compliance. The handling properties of motorcycle were evaluated based on the some characteristic indexes. There were performed many field tests: steady turning, single line change, U-turn and slalom. In order to broaden the range of analysis of construction changes influence the simplified motorcycle mathematical model with 4 DOF and complex 13 DOF was designed. A simple driver model was also employed, which, by controlling the steering torque, makes the vehicle to follow a desired trajectory. The analysis results from the models are compared with the corresponding results obtained from the experimental work and found to have good degree of agreement.
Klasyfikacja PKT
372325 Motocykle. Rowery
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy