Greenhouse systems in quasi-stationary and dynamic modelling
Wariant tytułu
Systemy szklarniowe w modelowaniu quasi-stacjonarnym i dynamicznym
Autor
Grudzińska, Magdalena
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Vol. 115, iss. 5
Strony
73-82
Data wydania
2018
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.18.074.8556
Słowa kluczowe
passive greenhouse systems, ISO 13790, dynamic simulations, energy demand
pasywne systemy szklarniowe, ISO 13790, symulacje dynamiczne, zapotrzebowanie na energię
Abstrakt
The ISO 13790 standard presents two quasi-stationary calculation methods for including greenhouse systems in the evaluation of a building’s energy balance – a detailed and a simplified method. These adopt different assumptions with regard to solar gains in sunspace and in adjacent heated rooms; thus, the calculation results of the internal temperature of the sunspace and the energy demand in heated spaces may differ. This work presents the comparison of energy effects achieved due to the sunspace in an example living space, calculated by means of both quasi-stationary methods and more accurate dynamic simulations with an hour time step. Analysis of the results obtained by means of the described methods has enabled the identification of the advisable range of each of the calculation methodologies.
Norma ISO 13790 prezentuje dwie metody uwzględniania systemów szklarniowych w bilansie energetycznym budynku – metodę pełną i uproszczoną. Oparte są one na różnych założeniach dotyczących modelowania zysków słonecznych w szklarni i przyległych pomieszczeniach mieszkalnych, tak więc wyniki obliczeń temperatury wewnętrznej i zapotrzebowania na ciepło mogą się różnić. W artykule porównano efekty energetyczne uzyskane dzięki zastosowaniu szklarni przylegającej do przykładowego pomieszczenia mieszkalnego, wyznaczone za pomocą obu metod quasi-stacjonarnych i bardziej dokładnego modelowania dynamicznego z krokiem godzinowym. Analiza wyników pozwoliła na zaproponowanie zalecanego zakresu stosowania każdej z metod obliczeniowych.