Transport produktów żywnościowych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem analizy SWOT
Wariant tytułu
Transport of food products in entrprise using SWOT analysis
Autor
Gajewska, Teresa
Zimon, Dominik
Opublikowane w
Logistyka
Numeracja
nr 3
Strony
1373-1380
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Poznań
Wydawca
Instytut Logistyki i Magazynowania
Język
polski
ISSN
1231-5478
Słowa kluczowe
transport artykułów żywnościowych, transport drogowy, analiza SWOT
transport food products, road transport, SWOT analysis
Abstrakt
Jednym z efektów rozwoju cywilizacji jest wzrost znaczenia transportu chłodniczego artykułów żywnościowych z biegiem lat. Coraz większe skupiska ludzi w ośrodkach miejskich i towarzyszące im podstawowe potrzeby fizjologiczne muszą być zaopatrywane przez produkty żywnościowe z miejsc upraw czy przetwórstwa często położonych w dużej odległości do nich.
W artykule przedstawiono analizę przewozów towarów żywnościowych w Polsce i Europie w latach 2008-2013 na podstawie danych Europejskiego Urzędu Statystycznego EUROSTAT. Ponadto przeprowadzona została analiza SWOT dla przedsiębiorstwa świadczącego usługi w zakresie drogowego transportu ładunków w warunkach kontrolowanej temperatury.
Efektem przeprowadzonej analizy SWOT dla przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie krajowego drogowego transportu jest obranie strategii maxi-maxi pozwalającej na pełne wykorzystanie szans przy użyciu mocnych stron.
Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić, iż na rynku przewozów drogowych ładunków znajdujących się w temperaturze kontrolowanej następuje tendencja wzrostowa, a co za tym idzie zwiększenie potrzeby transportowej, zwiększenie popytu na tego typu wyspecjalizowane usługi.
In the course of years the importance of refrigerated transport has been increasing and this is an effect of the development of our civilization. Larger and larger human city agglomerations and associated basic physiological needs must be provided with food products from farms and processing centres often situated far away from them. The article presents an analysis of the transport of food products in Poland and Europe in the years 2008 2013 based on data from the European Statistical Office EUROSTAT. Moreover, a SWOT analysis has been carried out in the case of an enterprise providing services in the field of road transport of cargo under controlled temperature conditions.
The effect of the conducted SWOT analysis for the enterprise operating in the field of national road transport is the choice of the maxi maxi strategy which allows taking full advantage of chances using strengths.
The conducted analyses allow us to conclude that on the market of road cargo transport under controlled temperature conditions there is an upward trend and as a result an increased need for transport and demand for such specialized services.