An essential problem in the usage and maintenance of a wheel set with an automatic gauge change system is posed by the wear on the surface of wheel-axle rotary joint. Operational tests have shown that the problem includes fretting wear. This article presents an attempt at explaining this type of wear in a wheel-axle rotary set. The tests were performed on a joint model in which the similarity with the real object in the aspect of dimensions was maintained as well as the character and value of loading. In the description of the fretting wear mechanism in a rotary joint an analogy with wear in a wheel-axle press-fitted joint of a conventional wheel set was shown.
W artykule przedstawiono problem eksploatacji i utrzymania zestawu kołowego z samoczynną zmianą rozstawu kół powodowany przez zużycie powierzchni połączenia obrotowego koło–oś. Określono typ zużycia, które występuje w połączeniu obrotowym koło–oś. Badania przeprowadzono na modelu połączenia z zachowania podobieństwa wymiarowego do obiektu rzeczywistego. Przedstawiono analogię mechanizmu zużycia frettingowego w połączeniu obrotowym do zużycia frettingowego w połączeniu wciskowym.
Wydział
Wydział Mechaniczny
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.