attractiveness, competitiveness, functional and spatial diversity, variety, “living” places
atrakcyjność, konkurencyjność, różnorodność funkcjonalno-przestrzenna, zróżnicowanie, „żyjące” miejsca
The urban space in today’s world has become, in many cities, “rootless” and “alienated”. “Non-places are all those spaces, which are the antithesis of home, domesticated space, well-oriented, almost temple-like, personalized, with their own history and accumulated memory. In the space of home people had names and surnames, had well-defined identities” [20, p. 10]. “Impersonal lone crowd” [12] in public spaces leads to a dangerous phenomenon of creation of closed-off enclaves of people who have interactions only within them and control one another. It leads to fear of new challenges, emotions, passions, social life. It also paves the way for depopulation of cities and lack of eagerness to live in them, because cities become less interesting. The phenomenon of “attractiveness of cities” and city space pertains to identity and social distinctiveness of places, friendly neighborhood, good access to communication and shopping, services, culture and recreation. This characterizes Manhattan – the New York district that never sleeps. It is vibrant with life and energy, with an infectious atmosphere, thereby rendering it one of the most attractive in the world. The emotions that it evokes forever inscribe themselves in our memory.
Dzisiejsza przestrzeń miejska w wielu miastach stała się przestrzenią „ wykorzenioną” i „wyobcowaną”. „Nie-miejsca to wszystkie te przestrzenie, które są antytezą domu, przestrzeni oswojonej, zorientowanej, niemal jak świątynie, spersonalizowanej, mającej swoją historię i nagromadzoną pamięć. W przestrzeni domowej ludzie mieli imiona i nazwiska, posiadali dobrze zdefiniowane tożsamości” [20, s. 10]. „Bezosobowy samotny tłum” [12] w przestrzeniach publicznych prowadzi do niebezpiecznego zjawiska powstawania zamkniętych enklaw ludzi, którzy się kontaktują i znają tylko we własnym gronie i nawzajem się kontrolują. Jego konsekwencją jest strach przed nowymi wyzwaniami, emocjami, namiętnościami, życiem towarzyskim. Doprowadza również do wyludniania miast, ludzie nie wykazują chęci chęci zamieszkania w nich, ponieważ miasta stają się mało atrakcyjne. W zjawisku „atrakcyjności” miast, przestrzeni miejskich chodzi o tożsamości i wyrazistość przestrzenną miejsca, przyjazne sąsiedztwo, dobrą dostępność komunikacyjną i dobrą dostępność do zespołów usługowo-handlowo-kulturowo-rekreacyjnych. Cechy te charakteryzują Nowy York – dzielnicę Manhattan, która nigdy nie śpi. Tętni życiem, energią, która udziela się każdemu, czyniąc Manhattan jedną z najatrakcyjniejszych dzielnic na świecie. Czyni ją również jedną z bogatszych, przepływają bowiem przez nią nie tylko ludzie, ale i pieniądze. Emocje, jakie budzi, na zawsze pozostają w pamięci.