Teaching thinking in terms of functions – fulfilling the fundamental idea of the Merano Programme at Torun Classical Grammar School in the early twentieth century
Teaching thinking in terms of functions – fulfilling the fundamental idea of the Merano Programme at Torun Classical Grammar School in the early twentieth century
Teaching thinking in terms of functions – fulfilling the fundamental idea of the Merano Programme at Torun Classical Grammar School in the early twentieth century
Wariant tytułu
Wyrabianie nawyków myślenia funkcyjnego – realizacja postulatu programu merańskiego w toruńskim Gimnazjum Klasycznym w pierwszych latach dwudziestego wieku
Autor
Karpińska, Karolina
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 112, iss. 2-NP
Strony
173-190
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
DOI
10.4467/2353737XCT.15.214.4419
Słowa kluczowe
mathematics, functions, dependent variables, Merano Programme, Torun Grammar School, Torun Classical Grammar School, Torun Real School, school-leaving examinations in the early 20th c.
matematyka, funkcje, zmienne zależne, Program Merański, Gimnazjum Toruńskie, toruńskie Gimnazjum Klasyczne, toruńska Szkoła Realna, egzaminy maturalne w pierwszych latach XX wieku
Abstrakt
In this article, one of the main postulates of the Merano Programme for teaching mathematics will be analysed, namely: teaching thinking in terms of functions. This postulate will be discussed in the context of its implementation at Torun Classical Grammar School. Through the detailed analysis of mathematics curricula implemented in the Torun lassical Grammar School at the beginning of the twentieth century, the mathematical textbooks then used and school-leaving examinations problems from the years 1905‒1911, the degree of fulfillment of the said postulate of the Merano Programme at the Torun school will be assessed.
W niniejszym artykule analizie zostanie poddany jeden z głównych postulatów Programu Merańskiego dotyczących nauczania matematyki, czyli wyrabiania nawyków myślenia funkcyjnego. Postulat ten omówimy w kontekście jego realizacji w toruńskim Gimnazjum Klasycznym. Szczegółowa analiza programów nauczania matematyki realizowanych w toruńskim Gimnazjum Klasycznym na początku XX wieku, stosowanych wówczas podręczników do matematyki oraz zestawów zadań maturalnych z lat 1905‒1911, pozwoli ocenić stopień realizacji wspomnianego postulatu Programu Merańskiego w szkole toruńskiej.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.