Do employment subcenters structure mobility patterns and land consumption? A global analysis for the main metropolitan areas in Spain
Wariant tytułu
Czy subcentra zatrudnienia tworzą strukturę wzorców mobilności oraz zużycia terenu? Globalna analiza głównych obszarów metropolitalnych w Hiszpanii
Autor
Marmolejo Duarte, Carlos
Tornés Fernández, Moria
Opublikowane w
Technical Transactions
Numeracja
Y. 111, iss. 2-A
Strony
195-213
Data wydania
2014
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Uwagi
pełny tekst dostępny wyłącznie w wersji drukowanej czasopisma
Słowa kluczowe
environmental sustainability, polycentrism, land consumption, excess commuting, Spain
zrównoważenie środowiskowe, policentryzm, zużycie terenu, dojazd do pracy, Hiszpania
Abstrakt
Subcentres are dense concentrations of employment and services that appear across contemporary metropolitan areas, the resulting urban pattern is called polycentric. Polycentrism has become the keystone in a major number of regional and urban policies, since it has been seen as a sustainable and equilibrated urban model. In this paper, using as case study the biggest metropolitan areas in Spain we test whether employment subcentres effectively structure mobility patterns around them, and at the same time whether polycentric urban patterns reduce land consumed around subcentres. For this reason we use effective urbanised area and travel to work mobility matrix to assess whether polycentrism increases the efficiency of urbanisation. The results suggest that effectively employment subcentres do structure travel to work patterns, reducing urban mobility, and consequently being structural places. Nevertheless, from the perspective of land consumption little effect is detected after controlling other urban factors affecting this vector such as orography and urban fabric fragmentation.
Subcentra oznaczają zagęszczenie miejsc zatrudnienia oraz usług występujących na terenie współczesnych metropolii. Wynikający z niego wzorzec urbanistyczny nazywamy policentrycznym. Policentryzm stał się podstawą licznych strategii regionalnych i miejskich, będąc postrzegany jako zrównoważony model urbanistyczny. W niniejszym artykule, przedstawiającym studium przypadku największych obszarów metropolitalnych w Hiszpanii, zamierzamy ustalić, czy subcentra zatrudnienia skutecznie tworzą wokół siebie strukturę wzorców mobilności, a także czy policentryczne wzorce urbanistyczne ograniczają zużycie terenu wokół tych subcentrów. Efektywny obszar miejski oraz matrycę mobilności pracy wykorzystujemy tu, by ocenić, czy policentryzm zwiększa wydajność urbanizacji. Wyniki badań wskazują, że efektywne subcentra zatrudnienia w istocie tworzą strukturę wzorców dojazdu do pracy, zmniejszając mobilność w mieście i stając się miejscami o charakterze strukturalnym. Niemniej jednak po skontrolowaniu innych czynników miejskich wywierających wpływ w tym zakresie, takie jak orografia czy fragmentaryzacja tkanki miejskiej, nie stwierdzono znacznych skutków w zakresie zużycia terenu.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.