Representations of the city in science fiction cinema
Autor
Konopacki-Maciuk, Zbigniew
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 109, Z. 1, 1-A1
Data wydania
2012
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
angielski
Słowa kluczowe
miasto, film, science fiction
city, film, science fiction
Abstrakt
Artykuł przedstawia wizje miast istniejących i wyimaginowanych, jakie stworzył filmowy gatunek science fiction. Projekcje te stanowią odzwierciedlenie rzeczywistości, w której powstawały i żyli ich twórcy. Wyróżniono pięć zasadniczych modeli miast występujących w filmach SF: zamknięty, strukturalny, miasto bez centrum, wirtualny i miasto przepływów. Pod względem fizjonomii miasta zdefiniowano trzy kierunki: systemowe miasta-maszyny, zdegradowane miasta upadku oraz miasta, które nie ewoluowały poza znaną nam rzeczywistość, natomiast przewartościowaniu uległa większość rządzących nimi praw.
The paper talks about representations of the city, either existing or imagined, as spawned by the genre of science fiction cinema. The representations mirror the reality in which they were invented and wherein lived their visualizers. Five key city models weaving throughout SF cinema have been identified: closed, structural, without a centre, virtual and a city of flows. Based on the city’s physiognomy, three trends have been defined: systemic machine-cities, degraded cities in decline, and cities which have never evolved beyond our familiar sense of reality but where most of the rules governing within have been reinvented.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Wydział Architektury
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.