„Transit Village” – element w strukturze metropolii
Wariant tytułu
„Transit Village” – element in the structure of metropolis
Autor
Spyrka, Wojciech
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 109, Z. 1, 1-A2
Data wydania
2012
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
angielski
Słowa kluczowe
węzły transportu zbiorowego szynowego, planowanie przestrzenne, przestrzenie publiczne
transit junction, space design, public spaces
Abstrakt
Wzrastająca świadomość społecznych i środowiskowych kosztów, jakie niosą za sobą procesy „rozlewania się” zabudowy miejskiej, powodują, że poszukiwane są rozwiązania alternatywne. Poszukuje się koncepcji urbanistycznych, które zapewniałyby zrównoważony rozwój, a jednocześnie pozwoliły odbudować aktywne społeczności lokalne, oparte na bliskich relacjach sąsiedzkich. „Transit Village” – to właśnie koncepcja urbanistyczna postrzegana jako alternatywa wobec decentralizacji obszarów podmiejskich i zjawiska niekontrolowanego rozlewania się miasta. Zakłada ona przebudowę i rewitalizację obszarów wokół stacji transportu zbiorowego szynowego z wykorzystaniem zasad projektowych określanych jako Transit Oriented Development. Byłyby to jednostki osiedlowe o dużej intensywności zabudowy, większej niż tradycyjne przedmieścia zorientowane na ruch samochodowy, mające łatwy dostęp pieszy z miejsca zamieszkania do stacji transportu zbiorowego i niezbędnych usług. W artykule przedstawiono cechy, jakimi mogą charakteryzować się obszary w najbliższym otoczeniu kolei w obszarach metropolitalnych.
An increasing awareness of the social and environmental costs that the processes of of the “urban sprawl” bring along, results in search for alternative solutions. Urban concepts which would ensure balanced development, and, at the same time, would allow to reconstruct active, local communities, based on close relations between neighbours, are sought. “Transit Village” is just a kind of urban concept which is perceived as an alternative to decetralisation of suburbs and to a phenomenon of the uncontrollable city sprawl. It assumes rebuilding and revitalizing of areas around the railway, public transport stations with the use of project standards described as Transit Oriented Development. These would be housing estate units with a high intensity of development, higher than in traditional suburbs centred on car flow, which would have an easy pedestrian access from a place of residence to a public transport station and to basic services. In the paper there have been presented features which can characterize areas in the immediate vicinity of the railway in metropolitan areas.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Wydział Architektury
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.