Współczesne tematyczne założenia krajobrazowe, takie jak parki tematyczne i zewnętrzne przestrzenie ekspozycyjne, wychodzą poza swój wymiar fizyczny i – obejmując wymiar wyobraźni – stają się przestrzeniami inspirującymi turystykę kulturową. Ich oferta programowa ma niewiele wspólnego z tradycyjnie pojmowanym parkiem rodzinnej rozrywki albo dydaktycznie nastawionym "żyjącym" muzeum. Odwołuje się ona zwykle do podstawowych wartości, takich jak przyjaźń, wierność, patriotyzm czy troska o wspólne środowisko. Przemierzający te przestrzenie – zainteresowany światem zbudowanym architurysta i pragnący się w nim tylko zanurzyć nowy flâneur – poszukują tu nie tyle ilustracji lokalnych zagadnień, ile bodźca intelektualnego. Niezwykłą rolę odgrywa tu obcowanie z literaturą, w tym także tą dziecięcą, która stanowi podstawę fazy antycypacji turystycznej i prowadzi do fazy realizacji z własną interpretacją świata, a w końcu do fazy wspomnień z refleksją egzystencjalną. Ilustracją tego procesu jest Ogród Marzeń Australii w Narodowym Muzeum Australii w Canberze. Skojarzenia wynikające z obcowania ze sztuką nadają uniwersalny charakter przesłaniu tej przestrzeni tematycznej.
Contemporary thematic landscape establishments, such as theme parks and outdoor exhibition spaces, go beyond their physical dimension and, covering dimension of imagination, became inspiring spaces for cultural tourism. Their program has little in common with the traditional understood family amusement park, as well as didactic-oriented "living" museum. It usually refers to basic values such as friendship, loyalty, patriotism, and concern for the common environment. Wandering these spaces – an architourist particularly interested in the built world, and a new flâneur willing to immerse in it only are seeking not so much illustrations of local issues as intellectual stimulus. Extraordinary role is played here by the contact with literature, including this one for children, as the basis for the anticipation phase of tourism, which leads to the implementation phase with its own interpretation of the world, and eventually to a memories phase with existential reflection. An illustration of this process is the Garden of Australia Dreams at the Australian National Museum in Canberra. Association resulting from contact with art gives the universal nature of the message of this space.