Repair costs management based on models of units reliability in transport and technological machines
Wariant tytułu
Zarządzanie kosztami naprawy na podstawie modeli niezawodności urządzeń transportowych i maszyn technicznych
Autor
Katargin, Vladimir
Pisarev, Ilya
Khmelnitsky, Sergey
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 109, Z. 9, 4-M
Data wydania
2012
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
angielski
Słowa kluczowe
reliability, unit, repair, parts wear out, model
niezawodność, naprawa, zużycie części, model
Abstrakt
The approach proposed allows using a more balanced, rational and economically efficient method to the procedures of maintenance and capital repair of transport and technological machines creating reliability models. To create such models one uses mathematical tools allowing to process obtained experimental data as geometric parameters of aggregates or units and on their basis make up approximating functions of the parts surfaces wear out during the unit operating time. The patterns of the parts wear out surfaces and the available information on the extreme wear out values serve as the limiting criterion for the onset of a condition in which the failure of parts or the whole unit occurs. For the characteristics of aggregates reliability simulation modeling techniques are involved that allow the model to obtain the approximating functions for each of the wear out surface of the entire set of components included in the structure of the unit. The information obtained is appliedto the entire fleet of automobiles of the same type; this information provides the basis for determining the quantitative reliability and durability of the test unit. This approach dealing with reliability assessment involves making up a hierarchical model of the structural and functional parameters, which allows you to more fully analyze the failures of the unit and rank them in accordance with the criterion of reliability. Using the model suggested we can estimate both the full and residual life of the unit, determine its basic reliability parameters; the model also allows to take into account the restoration of the units constituent elements involved in repair.
Proponowana metoda pozwala na zastosowanie lepiej wyważonych, racjonalnych i efektywnych ekonomicznie metod w procedurach eksploatacji i generalnych remontów w branży transportowo-maszynowej przez tworzenie modeli niezawodności. Do tworzenia takich modeli stosuje się narzędzia matematyczne umożliwiające przetwarzanie danych doświadczalnych w parametry geometryczne agregatów i urządzeń oraz tworzenie na tej podstawie aproksymatycznych funkcji zużycia powierzchni poszczególnych części podczas pracy. Wzory powierzchni zużycia części i dostępne informacje na temat ekstremalnych wartości zużycia służą jako kryterium graniczne dla początku warunków, w jakich następuje uszkodzenie części lub całego urządzenia. Do symulacji charakterystyk niezawodności agregatów zastosowano takie metody modelowania, które pozwalają na uzyskanie w modelu aproksymatywnych funkcji dla każdej powierzchni zużycia całości lub poszczególnych elementów urządzenia. Otrzymane informacje mają zastosowanie do floty samochodów tego samego typu. Informacje te dają podstawę do jakościowego określenia niezawodności i trwałości badanego urządzenia. Metoda związana z oceną niezawodności wymaga stworzenia modelu hierarchicznego parametrów strukturalnych i funkcjonalnych, co umożliwia pełna analizę uszkodzeń urządzenia i jego ocenę według kryterium niezawodności. Przy zastosowaniu proponowanego modelu można ocenić zarówno pełną, jak i uwzględnienie regeneracji elementów naprawianego urządzenia.
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.