Na wiosnę 2011 roku prestiżową nagrodę im. Miesa van der Rohe za najlepszy obiekt architektoniczny zrealizowany w ostatnich dwóch latach w Europie otrzymał londyński architekt David Chipperfield za realizację konserwacji i odbudowę Neues Museum na Wyspie Muzeów w Berlinie. Wyróżniony został tutaj przede wszystkim sposób i metoda, jaką zastosował przy odbudowie obiektu londyński architekt. Pozostające w ruinie od czasów II wojny Neues Museum, pochodzące z połowy XIX w, zachowało wiele elementów świadczących o tragedii wojny: a to ślady po kulach z broni żołnierzy radzieckich z ostatnich dni wojny w Berlinie w elewacjach zewnętrznych, a to zniszczone we wnętrzach fragmenty ścian z polichromiami, odpadające fragmenty tynków, zniszczone kolumny czy stropy, pozostawione brudne ściany niszczone przez lata, kiedy obiekt nie był użytkowany. Natomiast wyraźnie wyodrębniono współczesne interwencje, betonowe filary, kolumny w Sali Sarkofagów, nowe otwory wejściowe, nowe betonowe sklepienia, posadzki i sale. Części budynku, które zostały zniszczone nie rekonstruowano, a odbudowano w nowej współczesnej szacie. To podstawowa zasada prac konserwatorskich w obiekcie.
In the spring of 2011, David Chipperfield – an architect from London – received the prestigious Mies van der Rohe Award for the best architectural object implemented within the previous two years in Europe for conserving and rebuilding the Neues Museum on the Berlin’s Museum Island. First and foremost, the British architect’s manner and method of rebuilding this object were appreciated. The Neues Museum – built in the mid-19th century, ruined during World War II – includes a number of elements showing the effects of military operations: traces of bullets fired from Soviet soldiers’ rifles in the last days of the war found in the external elevations, destroyed fragments of walls with polychromies in the interiors, fragments of plaster peeling off, destroyed columns or structural ceilings, dirty, unpainted walls. Contemporary interventions, concrete pillars, columns in the Sarcophagus Hall, new entrance openings, new concrete structural ceilings, floors and rooms were clearly separated. The destroyed parts of this building were not reconstructed but rebuilt in a brand new contemporary setting. This is the main principle of conservation works in this object.