Wpływ konstrukcji obudowy tunelu metra na prognozowany odbiór drgań przez ludzi przebywających w pobliskim budynku
Wariant tytułu
Influence of metro tunnel structure on prognosed vibrations received by people staying in nearly building
Autor
Kozioł, Krzysztof
Stypuła, Krzysztof
Kawecki, Janusz
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Budownictwo
Numeracja
R. 107, Z. 11, 3-B
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W artykule przedstawiono możliwość optymalizacji wymiarów elementów konstrukcyjnych projektowanej obudowy tunelu metra w celu obniżenia poziomu drgań emitowanych do sąsiednich budynków. Zamieszczono wyniki obliczeń symulacyjnych, w których wykorzystano wyniki pomiarów drgań z bazy danych pomiarowych Instytutu Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej. Obliczenia takie zostały wykonane w ramach projektowania nowoczesnej nawierzchni szynowej wraz z wibroizolacją na ostatnim, tzw. bielańskim, odcinku I linii metra w Warszawie.
The paper presents the possibility of vibration level reduction in nearly buildings by optimization of dimensions of designed metro tunnel elements. Effects of simulation are given. These calculations are based on results of measurements of vibrations taken from the measurement database of the Institute of Structural Mechanics in Cracow University of Technology. These calculations made within the framework of designing of modern rail tracks with vibroinsulation for the last section of the first Warsaw metro line.