Unification of two stage helical gear transmission
Autor
Krasiński, Maciej
Trojnacki, Andrzej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 107, Z. 7, 1-M
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
W niniejszej pracy przedstawiono zagadnienie unifikacji dwustopniowej walcowej przekładni zębatej o zębach śrubowych i pokrywających się osiach wałów wejściowego i wyjściowego. Jako główny cel przyjęto unifikację korpusu, którego koszt stanowi istotną część w ogólnych kosztach wykonania. Taki zunifikowany korpus pozwala na umieszczenie w nim różnych zestawów kół tak, aby uzyskać przełożenia całkowite przekładni w pewnym zadanym zakresie. W doborze zestawów kół pomocny jest proces optymalizacji, w którym jako funkcję celu przyjęto łączną masę kół zębatych. Warunki ograniczające ustalono na podstawie zaleceń normatywnych i literaturowych. Dla przekładni zębatej o założonym schemacie konstrukcyjnym sformułowano zagadnienie w sposób ogólny i dodatkowo zilustrowano przykładem obliczeniowym.
The paper deals with the problem of unification of two stage helical gear transmission with axial and opposite input and output shafts. The basic goal of this study is to unify the case because the case is one of the most expensive transmission elements. In connection with that, it is possible to put into the same case different sets of wheels to obtain predetermined total gear ratios in a big way. An optimization procedure is very useful for a choice of the set of gear wheels. The total mass of gear wheels is assumed as an objective function. Equality and inequality restriction conditions are determined with respect to the standards recommendations and the literature. The general formulation of the problem is presented for the considered engineering example. The numerical calculations are carried out for the specific data.