Wpływ procesów globalizacji na zmiany systemu transportowego i struktury przestrzenne obszarów metropolitalnych – wyzwania dla polityki metropolitalnej
Wpływ procesów globalizacji na zmiany systemu transportowego i struktury przestrzenne obszarów metropolitalnych – wyzwania dla polityki metropolitalnej
Wpływ procesów globalizacji na zmiany systemu transportowego i struktury przestrzenne obszarów metropolitalnych – wyzwania dla polityki metropolitalnej
Wariant tytułu
Globalisation processes and their impact on changing transportation systems and spatial structures of metropolitan areas – challenges for metropolitan policy
Autor
Markowski, Tadeusz
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Określenie relacji między zmianami w systemach transportu i strukturami przestrzennymi współczesnych metropolii wymaga odpowiedzi na zasadnicze pytanie: Jakie są wymagania nowej gospodarki, w tym gospodarki opartej na wiedzy (GOW), wobec przestrzeni i zagospodarowania? Odpowiedź nie jest do końca jasna i oczywista. Powstają dodatkowe istotne pytania: Czy władze publiczne są w stanie wyprzedzająco kształtować zagospodarowanie sprzyjające rozwojowi gospodarki opartej na wiedzy? Co jest ważne dla człowieka w jego fizycznym otoczeniu, aby mógł aktywnie uczestniczyć w tworzeniu i rozwoju kapitału wiedzy? Próba odpowiedzi na te pytania zawarta jest w pierwszej części artykułu. W drugiej części autor skoncentrował się na wskazaniu kierunków dalszych badań i analiz pod kątem potrzeby wprowadzenia zintegrowanej polityki transportowej w obszarach metropolitalnych.
In order to determine the relationships between changes in transportation systems and spatial structures of contemporary metropolitan cities, it is necessary to first answer a fundamental question – one of requirements posed by the new economy, including the knowledge-based economy, for space and spatial development. Any answer to that question is not fully clear and unambiguous. Additional important questions come to mind. Are the public authorities capable of undertaking anticipatory actions aimed at shaping spatial development in a way that would favour development of a knowledge-based economy? What is the most important factor in a human being's environment which determines one's capacity for active creation and development of knowledge capital? An attempt at answering these questions is presented in the first part of the article. In the second part of the article the author concentrates on identifying directions of further research and analyses, bearing in mind the need of implementing an integrated transportation policy in metropolitan areas.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.