Zrównoważona mobilność a rozwój przestrzenny miasta
Wariant tytułu
Sustainable mobility and spatial development of a city
Autor
Rudnicki, Andrzej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Understanding of logical urban form in question of sustainable transport development was outlined. It is involved with general relations between space and transport structure of a city and traffic amounts. Durability of a shape street network in urban structure was shown. The role of urban form and transport means for performance of sustainable mobility patterns was described. The principles how to form a structure of urban units with viewpoint of given requirement were formulated. They includes: compactness of a city, intensity of land use, coordination of elements in urban structure and transport system, recommended location and investment policy, harmonisation of spatial policy with transport policy. Impacts of characteristic elements in street networks of large cities on spatial structure and transport operation were analysed. Analysis took over mostly functions of outer ring road, intermediate ring road, ring road of a downtown, ring road of a city centre and likewise functions of new radial streets.
W artykule przedstawiono pojmowanie logicznej formy urbanistycznej w aspektach zrównoważonego rozwoju transportu, w tym ogólne relacje pomiędzy strukturą przestrzenną miasta a układem transportowych wielkości ruchu. Wskazano na trwałość kształtu sieci ulic w strukturach urbanistycznych. Opisano rolę struktury przestrzennej i środków lokomocji z punktu widzenia realizacji wzorców zrównoważonej mobilności. Sformułowano zasady kształtowania struktury jednostek osadniczych ze względu na to kryterium; w tym dotyczące: zwartości miast i intensywności zabudowy, koordynacji elementów struktury miasta i jego systemu transportowego, rekomendowanej polityki inwestycyjnej i lokalizacyjnej oraz potrzeby harmonizacji polityki przestrzennej z polityką transportową. Przeanalizowano wpływ charakterystycznych ciągów sieci drogowo-ulicznych na strukturę przestrzenną i funkcjonowanie miasta, w tym transportu. Analiza objęła głównie funkcje obwodnic w dużym mieście: zewnętrzną (prowadzoną po peryferiach lub poza miastem), pośrednią (międzydzielnicową), śródmieścia funkcjonalnego oraz centrum (zwykle staromiejskiego), a także nowych ulic promienistych.