Narzędzia prawne wiązania formy urbanistycznej z systemem transportowym
Wariant tytułu
Law instruments reinforcing connection between urban form and transportation system
Autor
Ossowicz, Tomasz
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Legal instruments for harmonizing spatial arrangement and transportation system – currently usable and proposed to introduce – are presented in the paper. They are divided into groups by purpose. The first group comprises tools for inner, vertical, horizontal, task and time co-ordination of spatial arrangement transformation. Next group of tools is useful for high quality spatial arrangement creation in terms of landscape values. Purpose of other group of tools is to fulfil necessary access to activities allocated in space. Separate group has to influence spatial allocation of activities. Special group includes instruments for diminishing conflicts on the border between activities and transportation system. As principal instruments spatial policy plans and local plans, connected one another, with appropriate contents are considered. Some concepts for new legal instruments are proposed, among others: national urban arrangement standards and tools of integrated urban planning.
W niniejszym artykule przedstawiono – obecnie dostępne i proponowane do wprowadzenia – narzędzia prawne, które można stosować do harmonizowania zagospodarowania przestrzennego i systemu transportowego. Podzielono je na grupy według celu stosowania. W pierwszej grupie znalazły się narzędzia koordynacji przekształcania zagospodarowania przestrzennego – wewnętrznej, pionowej, poziomej, zadaniowej i czasowej. Kolejna grupa narzędzi służy do kreowania zespołów urbanistycznych w wysokiej wartości kompozycyjnej. Celem narzędzi następnej grupy jest zapewnienie dostępności transportowej dla różnego rodzaju form zagospodarowania terenu. Narzędzia z dalszej grupy mają wpływać na rozlokowanie tych form w stosunku do systemu transportowego. Specjalna grupa skupia narzędzia ograniczania konfliktów na styku różnych form zagospodarowania i systemu transportowego. Do podstawowej instrumentacji zalicza się powiązane ze sobą plany polityki przestrzennej oraz plany miejscowe o odpowiednio ustalonej zawartości. Proponuje się także wiele koncepcji nowych narzędzi prawnych, w tym: krajowe standardy urbanistyczne i elementy urbanistyki operacyjnej.
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.