Integracja planowania przestrzennego i zrównoważonego transportu w procesie decyzyjnym
Wariant tytułu
Land use planning and sustainable transport integration in making decission process
Autor
Faron, Aleksandra
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Spatial and transport planning state the base during process of urban structure creation. This process should ensure sustainability in land use planning, improve transport efficiency and minimize transportation needs. All the transport and spatial planning procedures should be integrated, while role of responsible administrative units should be enhance and interactive. Reduce the needs for travel, especially by car and provide better conditions for sustainable transport modes (public transport, non motorized modes) is the main aim of European Union Project MAX. MAX is the latest framework research project on Mobility Management (MM) and Travel Awareness (TA) in transport. One of the main topics concerns the better integration of MM with land use planning (LUP). In Poland, that kind of integration doesn't exist in the strict sense of the word. LUP is almost completely separate from sustainable transport planning and mobility management. This problem is very significant especially in new or rebuild developments situated in the outskirts. In spatial planning of the investments, it should be taken into consideration the possibilities of sustainable transport service and ensuring alternative form of vehicle usage.
Planowanie zagospodarowania przestrzennego jest nierozerwalnie związane z rozwojem obszarów zurbanizowanych. Jednocześnie planowanie transportu – układu drogowo-ulicznego i infrastruktury transportu publicznego – jest ważnym elementem w planowaniu przestrzennym, bez którego sprawna i szybka obsługa komunikacyjna obszarów zurbanizowanych nie jest możliwa. Dlatego konieczne jest, aby planowanie zagospodarowania przestrzennego i zrównoważonego transportu przebiegło równolegle, dbając o jednakową rangę i synergię każdego z elementów planowania. W ramach 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej „MAX”, w którym partnerem jest Politechnika Krakowska, realizowane jest zadanie mające na celu poznanie przesłanek procesu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym i transportu. Na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Czyżyny–Dąbie w Krakowie, koncepcji Krakowskiego Centrum Wystawienniczo-Kongresowego oraz projektu obsługi komunikacyjnej dla tego obszaru, dokonano analizy i propozycji dodatkowych rozwiązań komunikacyjnych obszaru Czyżyny–Dąbie, który w przyszłości będzie się bardzo silnie rozwijał.