Kolej aglomeracyjna – nowy czynnik w rozwoju przestrzennym Krakowa
Wariant tytułu
Metropolitan rail – a new development (incentive) opportunity for Cracow
Autor
Bieda, Krzysztof
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Cracow's growth in the period after transition to market economy resembles in many aspects development patterns observed earlier in cities of more advanced regions. Mass motorization without sufficient investment in the whole transport system, deterioration of public spaces, urban sprawl are the most characteristic symptoms. At the same time, lack of effective planning and growth management instruments within the new economic and political context, results in urban development guided increasingly by individual interests rather than concerns for quality of urban composition and environment. The recently allocated EU funds dedicated to modernization and development of metropolitan rail in Cracow opens up opportunity not only to improve metropolitan transport system, but also – more importantly – to direct growth towards harmonious, sustainable development. The paper outlines possible scenarios for future development around metropolitan rail in Cracow.
Rozwój Krakowa od czasu transformacji ustrojowej przypomina procesy obserwowane wcześniej w miastach bardziej zaawansowanych regionów. Są to m.in.: gwałtowny rozwój motoryzacji przy niedostatecznym zainwestowaniu w cały system komunikacji miasta, degradacja przestrzeni publicznych, „rozlewanie się” zainwestowania na obrzeżach. Jednocześnie brak skutecznych narzędzi planowania i zarządzania rozwojem przestrzennym w warunkach wolnego rynku i samorządności lokalnej powoduje, że rozwój ten jest podporządkowany bardziej doraźnym interesom indywidualnych „graczy” niż względom kompozycji urbanistycznej, ładu przestrzennego, czy jakości środowiska miejskiego. W tej sytuacji uzyskane ostatnio środki unijne na modernizację i rozbudowę kolei aglomeracyjnej w Krakowie stwarzają szansę nie tylko na techniczne usprawnienie systemu transportu w metropolii, ale również – co być może jest istotniejsze – na pojawienie się nowego czynnika uporządkowanego i zrównoważonego rozwoju przestrzennego. W artykule opisano możliwe scenariusze rozwoju opartego na sieci i obszarach oddziaływania przystanków kolei aglomeracyjnej.