Wpływ zmian w strukturze przestrzennej na parametry 4-stadiowego modelu transportowego miasta
Wariant tytułu
The influence of spatial changes on chosen parameters of the 4-stages transportation model of the city
Autor
Szarata, Andrzej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym wynikające z powstawania nowych inwestycji (centra handlowe, osiedla mieszkaniowe, obiekty biurowo-usługowe, inwestycje w infrastrukturę drogową itp.) mają istotny wpływ na funkcjonowanie układu komunikacyjnego miasta. Dodatkowe podróże generowane przez te obiekty obciążają zarówno układ drogowo-uliczny miasta, jak i funkcjonujące linie komunikacji zbiorowej, wpływając na równowagę między tymi środkami transportu. Zachodzące zmiany można modelować, bazując na podejściu analitycznym wspomaganym specjalistycznym oprogramowaniem – PTV Vision Visum. W artykule przedstawiono założenia tradycyjnego modelu czterostadiowego, stanowiącego podstawę w modelowaniu podróży. Duży nacisk położono na wykazanie wpływu zmian w zagospodarowaniu przestrzennym na poszczególne etapy modelowania oraz ich efekt w ujęciu sieci transportowej miasta. Zamieszczono też przykład obliczeniowy modelujący wpływ dużego obiektu na warunki ruchu.
Changes in spatial development which derives from new investments (shopping malls, living districts, offices, road investments etc.) have strong impact on street network functioning. Generated additional trips will affect traffic conditions both for private and public transport and will influence on relationship in modal split. Occurred changes can be modeled based on analytical approach supported by professional software – Visum. In the article there will presented assumptions for simulation model of Kraków based on traditional four stage demand modeling. It will be focused on definition of influence of spatial development changes on all stages of the model. It will be presented case study of new Fair Centre focused on estimation its influence on the traffic conditions.