Dworce komunikacji autobusowej w strukturze urbanistycznej Krakowa
Wariant tytułu
Bus stations in urban structure of Cracow
Autor
Kołoś, Arkadiusz
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 3, 1-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
The author dealt with bus stations functioning in Cracow. To realize this aim, he defined notions of bus transport and bus station. There are 29 bus stations in Cracow. Most of them are situated in the city-centre and its fringe. These are the greatest stations. Their site causes numerous urban traffic conflicts in the central zone of the discussed city. As regard a transport volume, the bus stations were classified as the great, medium and small ones. The author distinguished also the regional, supralocal and local bus stations. All the great regional stations (supralocal) are, at least partially, the bus stops only, with a poor infrastructure. An accessibility index of the bus stations amounted 20–64 minutes. A good access was that of the bus stations lying in the city centre or in its fringe, while the worse – of those situated in the Cracow suburban zone. The good accessibility was that of the mini-bus stops. The author negatively valued projects of the new bus stations location, according to documents prepared by Cracow planning bodies.
Celem artykułu jest analiza funkcjonowania dworców autobusowych w Krakowie. Na potrzeby tej analizy zdefiniowano pojęcie komunikacji autobusowej i dworca autobusowego. Wskazano 29 miejsc o charakterze dworców autobusowych. Większość dworców zlokalizowana była w strefach centralnej i obrzeży centrum. Były to jednocześnie dworce największe. Pośrednim skutkiem ich istnienia były liczne konflikty w ruchu w centrum miasta. Analizując dworce pod względem wielkości, wyróżniono dworce duże, średnie oraz małe. Dworce podzielono także na te o charakterze regionalnym, ponadlokalnym i lokalnym. Niestety, wszystkie duże dworce regionalne (ponadlokalne) mają, przynajmniej częściowo, charakter wyłącznie przystanków autobusowych cechujących się niską jakością zagospodarowania. Wskaźnik dostępności dworców wahał się od 20 minut do 64 minut. Dobry wskaźnik dostępności miały dworce położone w centrum i na jego obrzeżach – najgorszy dworce położone w strefie podmiejskiej. Bardzo dobrą dostępnością cechowały się obszary przystanków busowych. W artykule poddano krytyce możliwości lokalizacji dworców wynikające z dokumentów miejskich (Studium UiKPZ, Strategia rozwoju Krakowa).
Klasyfikacja PKT
640000 Architektura
Wydział
Zbiory cyfrowe BPK
Licencja
Licencja PK. Brak możliwości edycji i druku.
Prawa dostępu
Zasób dostępny dla wszystkich
Na stronie wykorzystywane są pliki cookie, bądź podobne rozwiązania. Aby poznać szczegóły zapoznaj się z polityką prywatności.