Miejska przestrzeń publiczna – na surowym korzeniu
Wariant tytułu
Urban public space – raw root based
Autor
Zastawnik, Andrzej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 107, Z. 6, 3-A
Data wydania
2010
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
angielski
Abstrakt
Zajmowanie kolejnych terenów miejskich pod budownictwo mieszkaniowe bardzo często stanowi przykład ekspansji deweloperów, dążących w swych zabiegach do osiągnięcia maksymalnego zysku. W działaniach tego typu marginalizowana jest często kompozycja urbanistyczna, standard estetyczny architektury, jak również wyposażenie budowanych zespołów w funkcje uzupełniające, dostęp do usług, zorganizowanie przestrzeni wspólnych – społecznych lub publicznych. W artykule przedstawiono przykład planowania na tzw. surowym korzeniu fragmentu miasta o powierzchni około 130 ha, w którym tereny przeznaczono pod funkcje mieszkaniowe, miejsca pracy, szeroką gamę usług i funkcje rekreacyjno-sportowe. Całość została wyposażona w czytelny układ komunikacyjny umożliwiający także obsługę komunikacją zbiorową. Przewidziano w planie, że przestrzenie publiczne składać się będą z ciągów dróg publicznych, placu miejskiego oraz wydzielonych terenów zieleni publicznej. Starano się wykazać, że tworzenie par excellence miejskiego środowiska zamieszkania wymaga zastosowania procedur planistycznych.
Taking over successive urban spaces for housing estates is often an example of developer's expansion who aim at gaining the maximum profit. Urban composition, aesthetic architeture's standard as well as fitting bulding complexes with complementary features, providing access to services or organising the collective spaces are often dowplayed. The article shows planning based on a so called raw root on example of a ca. 130 ha city's fragment with space assigned for housing areas, work places, wide range of commercial funcions along with sport and recreation facilities. All that was provided with legible communication layout that also enables introducing of public transport. Plan featured public spaces consisting of course of public roads, urban square and public green areas.The goal was to point out that creating urban housing areas' par excellence requires following spatial planning procedures.