Osiągnięcie zrównoważonego rozwoju miast wymaga wielu działań, w tym konieczności oszczędnego gospodarowania przestrzenią. Stąd w kształtowaniu formy przestrzennej miast niezbędny jest wzrost intensywności zabudowy istniejących obszarów zurbanizowanych, zachowanie i zwiększenie ilości przestrzeni otwartych oraz odpowiednia organizacja przestrzeni miejskiej zapewniająca oszczędność czasu i integrację mieszkańców. Wiąże się z tym oszczędny i ekologiczny model życia oparty o zmniejszenie używania prywatnego samochodu i priorytet dla transportu publicznego, rowerzystów i pieszych. Historyczne miasta europejskie powinny harmonijnie włączyć zachowane dziedzictwo we współczesne struktury miejskie oraz stosować zintegrowane strategie w celu wzmocnienia konkurencyjności miast. Jedną z nich jest strategia kreacji wysokiej jakości przestrzeni publicznych. Jednym z elementów tej strategii, mającym zapewnić odpowiednią organizację przestrzeni miejskiej, jest tworzenie stref i systemów pieszych w miastach. Systemy te składają się z węzłów (place, skwery, parki) oraz z elementów łączących (ulice, mosty piesze, promenady, aleje). Analiza kształtowania takich systemów wraz ze szczegółowymi badaniami elementów łączących stanowi przedmiot artykułu. Kolejne analizowane zagadnienie to przemiany współczesnej przestrzeni miejskiej w celu uczynienia jej dostępnej dla każdego obywatela, w tym dla różnego rodzaju osób niepełnosprawnych.
Sustainable development of cities needs several activities, including necessity of economical spatial management. In shaping spatial form of contemporary cities it is necessary to: increase building intensity of urbanised areas, maintain and increase open spaces, organize the city space in proper way, assuring time saving and integration of inhabitants. This process is connected with economical and ecological life pattern, based on reduction of use of private car, and priority for public transport, bicycles and pedestrians. Especially historical European cities should harmoniously include existing heritage into contemporary urban fabric as well as use integrated strategies for strengthening their competitiveness. One strategy concerns creation of public spaces of high quality. Important element of this strategy is creation of zones and systems for pedestrians in cities. These systems consist of nodes (squares, parks) and linking elements (streets, promenades, pedestrian bridges, alleys). Analyses of shaping pedestrian systems in cities (with detailed studies concerning linking elements) are presented in the article. Next analyzed problem is transformation of public spaces to be accessible for each inhabitant, including the different types of the disabled.