Badanie właściwości materiałów ślizgowych na bazie miedzi i żelaza
Wariant tytułu
Testing the properties of copper- and iron-based slide materials
Autor
Moszumański, Ryszard
Tabor, Adam
Okoński, Stanisław
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Mechanika
Numeracja
R. 106, Z. 6, 2-M
Data wydania
2009
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Opracowano alternatywne techniki wytwarzania części zespołów pojazdów samochodowych za pomocą prasowania materiałów sypkich i odlewania dokładnego. Pierścień sprzęgła elektromagnetycznego charakteryzuje duża smukłość obwodowa, a tuleję rozrusznika smukłość osiowa. Do wykonania pierścienia dobrano brąz mający korzystne właściwości magnetyczne, a do tulei żelazografit o wysokich właściwościach ślizgowych. Przeprowadzono badania dokładności wymiarowo-kształtowej, struktury fraktograficznej i metalograficznej ww. materiałów. Następnie wyznaczono dla par trących średni współczynnik tarcia i wskaźnik intensywności zużywania na drodze o długości 1 km przy trzykrotnych powtórzeniach każdej próby.
Alternative techniques of the manufacture of parts of vehicle assemblies by means of loose powder pressing and high-accuracy investment casting were developed. The ring of electromagnetic clutch and the starter sleeve were characterised by high circumferential and axial slenderness ratios, respectively. The ring was made from bronze of high magnetic properties, while the sleeve was made from an iron-graphite material characterised by high slide properties. The dimensional and shape accuracy was checked, and the applied materials were subjected to structural fractography and metallographic examinations. At the next stage of research, mean coefficient of friction and index of wear rate were determined from a friction path of 1 km with each run repeated three times.