Nauka i szkolnictwo wyższe w dobie globalizacji – o miejscu w strukturach pracy, oddziaływaniu na architekturę i nowych wyzwaniach dydaktycznych
Wariant tytułu
Science and higher education in the era of globalization. Their place in work structures and influence on urban architecture
Autor
Złowodzki, Maciej
Opublikowane w
Czasopismo Techniczne. Architektura
Numeracja
R. 106, Z. 13, 3-A
Data wydania
2009
Miejsce wydania
Kraków
Wydawca
Wydawnictwo PK
Język
polski
Abstrakt
Przemiany, jakie się dokonały w ostatnich dekadach, przyniosły istotne przesunięcia w podstawowych grupach zatrudnienia. Wzrasta liczba i znaczenie stanowisk pracy w dziedzinie tworzenia, przetwarzania, dystrybucji i komercjalizacji informacji. W wysoko rozwiniętych krajach, a także i w Polsce zaznaczają się istotne zmiany w oddziaływaniu nauki i szkolnictwa wyższego. Wyrażają się one we wzroście liczby studiujących i dokształcających się. Zauważalne są tego skutki gospodarcze. Zasadnicze powiększenie liczby osób podejmujących studia wyższe wiąże się z wieloma problemami. Szczególnie u nas jest dużo do zdziałania, zwłaszcza w zakresach organizacji, finansowania i inwestycyjnym. Przemiany te zaczynają znajdować swoje przestrzenne odbicie w urbanistyce i architektonicznym wyrazie miast. Można domniemywać, że część tych zagadnień będzie stanowiła istotne zadania, które trzeba będzie rozwiązać w XXI w., a ich wynik będzie decydował o pozycji kraju w międzynarodowym podziale pracy.
Transformations of recent decades have resulted in significant shifts in major employment groups. There has been an increase in the number and importance of jobs in the field of creating, processing, distributing and commercializing information. In highly developed countries and also in Poland there has been a marked growth in the role of science and higher education which has been reflected in rising numbers of students and people taking up continuous education. The results of the trend are noticeable in the economy. The marked growth in the number of people taking up higher education involves several problems. There is a lot to be done, particularly in our country, as regards organization, financing and investments. The changes begin to have their spatial reflection in urban planning and architecture of cities. It can be assumed that some of these problems will have to be solved in the 21st century and the result will determine the country's position in the international division of labour.